آموزش مدیریت محصول و طراحی محصول
دوره آموزشی مدیریت محصول
در زمانی نه چندان دور، تنها کار مدیران محصول محدود بود به ارزیابی اطلاعات بازار ، ایجاد نیاز در مشتری و مدیریت فرآیند تا رسیدن به فروش نهایی. امروز سازمان ها تغییر کرده اند و شرکت ها دیگر به این شکل محصولاتشان را مدیریت نمی کنند.
بازی امروز با گذشته متفاوت است ، با ورود محصولات دیجیتالی و فراگیر شدن آنها ، نیاز است که شاید در یک روز محصول چندین بار به روز رسانی شود، حجم بسیار زیاد داده در مورد تصمیم گیری وجود دارد و همچنین توجه عمیق به مشتری و نیاز مشتری بسیار اهمیت پیدا کرده است.
دوره آنلاین اهداف و نتایج کلیدی OKR
در دوره OKR به فریم ورک اهداف و نتایج کلیدی یا OKR که یک روش کاربردی است میپردازیم، برای آنکه مطمئن باشیم در جهت اهداف و استراتژیها و چشم انداز هایمان پیش میرویم. ممکن است سازمانهای زیادی را دیده باشید که بعد از تدوین استراتژیها از این عارضه رنج میبرند که درگیر روزمرگی شدهاند و به کارهای فوری و فوتی میپردازند و کمتر در جهت استراتژیهای تعیین شده گام بر میدارند.
امروز با توجه به افزایش زودهنگام تغییرات تکنولوژی و نیازمندی های مشتریان، برای اینکه بتوانیم پروژه ها و ایده های خود را منطبق با این تغییرات پیش ببریم نیازمند استفاده از روش های نوین مدیریت پروژه و ابزارهای لازم به آن هستیم. دنیای امروز به سمت خلق ارزش بیشتر گام بر میدارد و امروز پروژه هایی که بیشتری ارزش را ایجاد می کنند موفق بوده و پایداری بیشتری در کسب و کارهای خود خواهند داشت. لذا هدف از این دوره آشنایی با مدیریت پروژه چابک و نحوه به کار گیری موثر اسکرام، به عنوان محبوب ترین ابزار و چارچوب در این حوزه، می باشد.
تفکر طراحی یک رویکرد قدرتمند در شناخت مسایل واقعی ، نوآوری ، حل مساله و توسعه محصول جدید است که از سمت مشتری و شناخت نیاز های اصلی – واقعی و امکان پذیر کاربرمشتری شروع میشود. ماهیت تفکر طراحی بر پایه انسان محور بودن است و مسایل را به گونه ای حل میکند که مشتری واقعا خشنود باشد. تفکر طراحی شامل توسعه مفهوم، خلاقیت کاربردی ، تولید نمونه اولیه ، آزمایش محصول و … میباشد. وقتی این مفهوم به نوآوری وارد میشود موفقیت به شدت و به طور غیر قاابل تصوری افزایش مییابد.
آموزش مدیریت محصول
مدیریت محصول یک رشته دانشگاهی نیست، و یک شغل میان رشتهای است، یک مدیر محصول برای انجام دادن بهتر وظایفش باید مهارتهای مختلفی در حوزههای کسبوکار، فنی، تجربه کاربری و مهارتهای نرم داشته باشد، آموزش مدیریت محصول خوب و جامع و دوره مدیریت محصول مناسب دورهای است که بتواند مدیرمحصول را با همه نیازهای درگیر آشنا کند و کلید حل مسائل را به او بدهد.
پس بیایید اول کمی با محصول و مهارتهای لازم برای یک مدیر محصول اشنا شویم.
محصول چیست؟
تعریف محصول در سالهای اخیر دستخوش تغییر شده ، نوآوری زیاد و ترکیب خدمات و کالا و تلفیق خریدار و مشتری تا جایی پیش رفته که گاهی تشخیص محصول و تشخیص منافع از عرضه محصول برای کسبوکار بسیار سخت شده ، این شناخت باید در مدیر محصول وجود داشته باشد. محصول هسته اصلی 4P بازاریابی است، خواه خدماتی خاص به مشتریانی خاص باشد و خواه محصولی همه گیر برای عموم جامعه، اما در دنیای امروز و در محصولات دیجیتال کار به جایی رسیده که جای افراد در لحظه فروشنده و خریدارند و حایگاه محصول با گذشته تفاوت و چشمگیری دارد. موقعیت مدیر محصول یکی از مهمترین موقعیتهای کاری در شرکتهای امروزی است و آموزش مدیریت محصول یکی از با اهمیتترین آموزشهایی است که یک کسبوکار باید برای پرسنل خود به آن بپردازد.
مدیر محصول کیست ؟
مدیر محصول شخصی است که از مرحله شناخت مشتری و بخش بندی مشتری تا شناخت نیاز مشتری و تشخیص اینکه نیاز یک نیاز واقعی است یا نه ، تا طراحی محصول و هماهنگی کل تیم های محصول و عرضه محصول به بازار و گرفتن بازخورد از بازار و اصلاح مداوم محصول و حتی بازاریابی و تدوین استراتژی های کلان در کنار سازمان است. او شغلی بسیار کلیدی و چالشی و مفید دارد.
در سالهای اخیر از آنجا که تعداد شرکت های نوآور بسیار زیاد شده و هر شرکت به چند مدیر محصول نیاز دارد، تعداد فرصت های شغلی در این زمینه بسیار توسعه پیدا کرده ، افراد از رشتههای گوناگون می توانند وارد این زمینه شغلی شوند، نرم افزار ، مهندسی صنایع، مدیریت، سایر مهندسی ها و …
از همین رو آموزش مدیریت محصول و وظایف آن اهمیت پیدا میکند، میتوان گفت مدیر محصول در واقع یک مدیرعامل کوچک در شرکت است که باید مهارتهای تخصصی و نرم مختلفی داشته باشند تا بتواند با تیمهای مختلف تعامل کند .
استراتژی محصول
هر شرکت برای کسب و کار خود چشم انداز و برنامه ای دارد، همراستا کردن حرکت توسعه محصولات با حرکت سازمان، سعی در سودآوری با حداقل هزینه و تلاش و انتخاب مسیر های درست در استراتژی محصول نهفته است. شرکت باید نوآور باشد و نوآور بماند، شرکت باید محصولات خود را در قالب پلتفرم عرضه کند تا با کمترین تغییر بتواند خطوط محصولات خود را مدیریت کند و بهبود و ارتقا دهد. محصول با واقعیت بازار رو برو می شود پس دانش اهرم کردن بازار و متمایز سازی محصول برای بخشهای مشخص بازار، استراتژی محصول دانشی است که برای حذف ریسک محصولات و رسیدن به تمایز پایدار لازم است. تعیین استراتژیهای محصول یکی از وظایف مدیریت محصول است و از مواردی است که در اموزش مدیریت محصول اهمیت بسزایی دارد.
چرخه عمر محصول
هر محصول مثل یک انسان ، روزی متولد میشود، کودکی دارد ، بزرگ می شود و میمیرد، شناخت این موضوع که در حال حاضر محصول ما در کدام مرحله از رشد خود است، کاری بسیار سختی است، ما به راحتی نمی توانیم تشخیص دهیم آیا این محصول جدید را برای سرمایه گذاری انتخاب کنیم یا اینکه نه این محصول در حال مرگ است و سرمایه گذاری روی آن یعنی ضرر.
در آموزش مدیریت محصول یکی از چیزهایی که باید بیاموزیم این است که بتوانیم تشخیص دهیم محصول در حال بزرگ شدن است یا محصولی است که هیچ آینده ای ندارد، ایا برای محصولمان خرج بکنیم و منتظر شکوفایی آن باشیم یا محصول را کنار بگذاریم؟ اینها تصمیم هایی هستند که بعد از آشنایی با چرخه عمر محصول می توانیم بگیریم.
طراحی محصول
ساخت محصول خواستنی نکته مهمی است که وظیفه هر مدیر محصولی است و آرزوی هر کسبوکار اما چطور میتوان محصولی خواستنی طراحی کرد، خواستنی ساختن، محصول وظیفه طراح است، محصول چه باشد ، برای چه کسی چه کاری انجام دهد، فقط بخشی از مسئولیت های طراحی است، طراحی باید فراتر از این باشد، باید اغوا کننده و جذاب و خواستنی باشد، باید کاربر را جذب خود بکند، باید هر روز بهتر شود و در عین حال که خواستنی است، امکان پذیر و سود ده هم باشد تا بتواند تولید شود و عرضه شود. و به همین دلیل مدیر محصول باید با آموزش طراحی محصول، انچه که از علم طراحی محصول نیاز است را بداند.
تفکر طراحی یعنی فرآیند ایجاد ایدههای نواورانه و حل یک مسئله خاص، در تفکر طراحی به دنبال ارائه محصول خواستنی هستیم که با بتواند مسئله یا مشکلی از مخاطب را حل کند.
تفکر طراحی یک رویکرد قدرتمند در شناخت و حل مساله و توسعه محصول جدید است . ماهیت تفکر طراحی بر پایه انسان محور بودن است و مسایل را به گونه ای حل میکند که مشتری واقعا خشنود باشد. تفکر طراحی شامل توسعه مفهوم، خلاقیت کاربردی ، تولید نمونه اولیه ، آزمایش محصول و … میباشد. وقتی این مفهوم به نوآوری وارد میشود موفقیت به شدت و به طور غیر قاابل تصوری افزایش مییابد.
در همین حوزه با همکاری مدرسه نوآوری اینو دورهای طراحی کردهایم که به شما در توسعه محصول جدید کمک خواهد کرد .
دوره تفکر طراحی در نوآوری و حل مساله به صورت گام به گام، آموزش میدهد که چگونه در فرآیند حل مساله خلاقانه و نوآوری به نتیجه دلخواه، امکانپذیر و با دوام برسیم. این روش در طراحی و توسعه محصول جدید از جایگاه ویژه ای برخوردار است و تسلط به مراحل و ابزار آن راه گشای طراحی و توسعه محصولات است.
سرفصلهای این دوره به شرح زیر میباشد:
تجربه کاربری (UX) و رابط کاربری (UI)
UX و UI چی هستند، به چه کار می آیند، آیا قاعده و قانونی دارند؟ بله به عنوان مدیر محصول باید درک عمیقی از دو مفهوم رابط کاربری و تجربه کاربری داشته باشیم، چرا که محصول ما نیازمند رابط های زیادی است که باید طوری در کنار هم قرار گیرند که بهترین تجربه را برای کاربرمان خلق کنند. همه سایت ها دکمههایی دارند، اینکه چطور این ها چیدمان شوند و چه رنگی داشته باشند آیا بی قاعده است؟ خیر برای اینکه بیشترین جذابیت را برای مشتری ایجاد کنیم و محصول را تا میتوان خواستنی کنیم باید با قواعد تجربه کاربری مانوس باشیم. آموزش UX و آموزش UI از دیگر مواردی است که مدیر محصول باید به آن توجه ویژه داشته باشد.
مدل کسب و کار
فقط محصول نیست که برای مشتری خلق ارزش می کند، حتی میتوان گفت چیزی که ما میفروشیم، اصلا محصول نیست، بلکه مدل کسب و کار است، مدل کسبوکار است که هماهنگی بین محصول و خدمات و مشتریانش ایجاد می کند، چطور با چه قیمتی از چه طریقی و با چه ابزاری محصولم را به چه کسی برسانم تا بتوانم سود کسب کنم؟ چقدر باید هزینه کنم و چقدر قیمت بگذارم و خیلی سوالات دیگر با نگاهی سریع به مدل کسب و کار پاسخ داده می شوند. این ابزار بسیار کارا و حساس است ، باید بدانیمش و به نحو احسن و هنرمندانه و خلاقانه مدل کسب و کار را طراحی کنیم. اموزش طراحی مدل کسبوکار، انواع مدل کسبوکار و مدل کسبوکار کانواس، مدل کسبوکار ناب از مواردی است که یک مدیر محصول به خوبی باید بر انها تسلط داشته باشد.
فقط محصول نیست که برای مشتری خلق ارزش می کند، حتی میتوان گفت چیزی که ما میفروشیم، اصلا محصول نیست، بلکه مدل کسب و کار است.
نیاز بازار و مشتری
حتما تا حالا این جمله را زیاد شنیدهاید که من خودم این محصول و نمیخرم یا جمله واقعا چرا مردم این محصول و میخرن؟ و اگر تجربهای در راه اندازی کسب و کار داشته باشید به طرز شگفت آوری با مواردی برخورد کردهاید که مشتریان محصولاتی را میخرند که اصلا تصورش را هم نمیکنید و یا محصولی که به نظرتان خیلی عالی است را اصلا توجه نمیکنند اما دلیل این موضوع چیست ؟
آیا محصول خوبی داریم ؟
پرسونا مشتری
چه میشود اگر بتوانم شخصیتی خلق کنم که از محصولم استفاده کند و به من بگوید ایا از محصول من راضی هست یا نه، برای هر بخش از بازار یک یا چند شخصیت خلق میکنیم برایش زندگی نامه و اسم و عکس درست می کنیم . چرا ؟ چون به کمک انها بتوانیم در طراحی محصول و بازاریابی محصول بهترین عملکرد را داشته باشیم. پرسونا ابزاری جذاب است که باعث میشود دید کل تیم هم سو و یکسان شود و همه بدانند برای چه کسی در حال خلق ارزش هستند. آموزش طراحی پرسونا از آن مواردی است که یک در مدیریت محصول باید به ان بپردازیم.
دوره مدیریت محصول
حالا تا به اینجای این متن حتما به اهمیت مدیریت محصول و تکنیکهاش پیبردید ، تو این قسمت می خواهیم یکی از اموزشهای انلاین طراحی شده مدیریت محصول کیورک رو بهتون معرفی کنیم که حتما خیلی به کارتون میاد و توی کار ازش میتونید استفاده کنید، در ضمن اگر توی این حوزه مشکلی داشتید و نیاز با راهنمایی و مشورت داشتید میتونید از مدرس دوره دکتر ترکمان کمک بگیرید.
سرفصلهای این دوره به شرح زیر هست :
تفکر طراحی
تفکر طراحی یک ابزار حل مساله و نواوری است که با رویکرد بسط دادن و جمع کردن موضوع کار می کند، در این رویکرد که کاملا انسان محور است، مسایل از زاویه دید مشتری دیده میشود و ایده ای حمایت میشود که بعد انسانی نیاز کاربر را پاسخ گو باشد، چهار مرحله و ده ابزار موثر برای تفکر طراحی ایجاد شده که با به کارگیری آن میتوان تا حد بسیار بسیار دقیقی به جواب موثر برای مشکلات دست یافت.
روایت کاربر
پایه و اساس برنامه ریزی ما در مدیریت محصول بر داشتن و نوشتن روایتهای دقیق کاربری استوار است، اینکه بگوییم کاربر ما چه کاری را با چه هدفی می خواهد انجام دهد تا به نیاز خود پاسخ دهد. اگر بتوانیم روایت کاربری خوبی بنویسیم آن وقت می توانیم وظایف هر یک از اعضا تیم را تعیین کنیم و موفقیت تیم را بسنجیم. چراغ راه مدیر محصول روایتهای کاربری دقیقی است که هدف و مسیر کاربر را مشخص کرده و معلوم کرده محصول نهایی اگر به چه نحو کار کند مورد قبول کاربر خواهد بود. نوشتن روایت کاربری یا یوزر فلو آنقدر مهم است که بدون داشتن ان نباید کار توسعه و برنامه ریزی را آغاز کرد. و این یکی از موارد مهمی است که باید در اموزش مدیریت محصول به ان پرداخت.
تکنیک الویت بندی
وقتی که نیاز مشتری شناسایی شد، بهتر است اول به نیاز های مهم تر پاسخ داده شود و به تدریج محصول ایجاد شده تکمیل شود تا به حالت ایدهآل خود نزدیک شود. ایجاد یک محصول کامل که از همان اول همه قابلیت ها را دارد نه به سادگی ممکن است و نه اصلا توصیه میشود، چون که ریسک فرآیند را به شدت افزایش می دهد. مدیر محصول در پی ساختن یک محصول ساده ابتدایی و بعد به تدریج تکمیل آن است. پس باید به ابزاری مسلط باشد که بداند چه نیاز هایی در اولویت هستند و چه نیازهایی را می توان در گام های بعدی پاسخ داد. تکنیکهای الویت ببندی یکی از مهمترین مهارتهای یک مدیر محصول است، و یکی از موارد مهم که یک مدیر محصول باید آن را اموزش ببیند.
MVP یا حداقل محصول پذیرفتنی
اگر نتوانم در حین تولید محصولم را ببینم و آن را ازمون کنم و مدام آن را بهبود دهم ، ریسک بالایی خواهم داشت. برای کاهش هزینه و ریسک در هر مرحله از کار یک محصول کمینه میسازم که میتواند نماینده محصول نهایی باشد، آن را می بینم و توسط کاربر نهایی تست می کنم و بهبود می دهم، بدون Mvp کار مدیر محصول و تیم طراحی محصول بسیار پرریسک میشد.
سنجش موفقیت محصول
بعد از اینکه محصول به بازار عرضه شد، میزان موفقیت تیم و مدیر محصول باید سنجیده شود، بهترین سنجه مقایسه عملکرد محصول نهایی است با عملکردی که در هنگام نوشتن روایت کاربری از محصول انتظار داشتیم. باید توجه کنیم که آیا عمیقا نیت کاربر پاسخ داده شده و هم اینکه این پروژه از نظر تیم داخلی سازمان آیا برای شرکت ارزش افزوده ایجاد نموده یا خیر.
گزارش نویسی محصول
ارایه گزارشات تصویری و مصور در همه مراحل کار مدیریت محصول توصیه میشود، بعد از ارائه محصول به بازار هم باید به منظور بهبود محصول فعلی در بازههای هفتگی و سه ماهه این گزارش نویسی انجام شود و همینطور باید تجربه توسعه محصول فعلی ثبت شود تا در آینده و توسعه محصولات جدید بعدی راهگشا باشد.
A/B تست
از کجا مطمئن باشم که این تغییری که مد نظر دارم بتواند عملکرد محصولم را از نظر مخاطب بهبود دهد ؟ تنها راه مطمئن برای پاسخ به این سوال آن است که گزینههای مختلفی که مد نظر دارم را تست کنم و بهترین و موفق ترین آنها را در محصول به کار گیرم. ابزار موثر برای این کار تست A/B است، یکی از ابزارهای مهمی که یک مدیر محصول باید به خوبی با ان آشنا باشد.
آشنایی با مدیریت چابک agile
چابک یک طرز فکر است که در عصر مفهومی معنا میابد، انجام پروژههای پیچیده و منحصر به فرد نیاز دارد تا تفکر سنتی درباره مدیریت را کنار بگذاریم، این که بگوییم کارها دقیقا قابل برنامه ریزی و تخمین زمانی هستند و ویژگی های مورد نیاز مشتری دقیقا قابل تعیین هستند همه از تفکر سنتی سرچشمه می گیرد. چابک یک تفکر نوین است که می گوید در حین کار به اصل کار پی میبریم ، پس باید به تغییرات خوش آمد بگوییم، در حین کار ابعاد واقعی کار را میبینیم ، پس باید به تغییرات خوش آمد بگوییم. دیگر فرآیند مدیریت ما مرحله به مرحله نیست بلکه چرخهای مدیریت داریم، چابک فقط یک سری ارزش و اصول ارائه می دهد که دید نوین مدیریت بر آن استوار است، اما برای اجرا کردن این دید نوین مدیریتی ابزارهایی هم ارائه شده مثل فریم ورک اسکرام که یک در آموزش مدیر محصول باید به طور کامل به ان پرداخته شود و یک مدیر محصول باید به آن تسلط کامل داشته باشد.
یک ابزار در خدمت تفکر چابک است که بیشتر از همه فریمورکهای چابک مورد اقبال قرار گرفته و بیش از هفتاد درصد شرکتهای با رویکرد چابک از فریمورک اسکرام استفاده می کنند. اساس آن تعیین اولویتهای کاری و رسیدن به اولویتها در دوره های کوتاه زمانی است بعد از هر دوره زمانی کوتاه نتایج ان اسپرینت ارزیابی می شود و اسپرینت بعدی برنامه ریزی و آغاز میشود تا جایی که محصول رفته رفته تکمیل شود. شامل دستورالعملهایی برای برگزاری جلسات است و درنهایت به مدیر محصول کمک می کند سازمان خود را چابک کند و چابک نگه دارد.
آموزش OKR
اهداف و نتایج کلیدی یک ابزار است که در مفید بودن آن چه برای شرکتهای چابک و چه برای شرکتهای غیر چابک شکی نیست، تعیین کردن استراتژی شرکت و قدم برداشتن در جهت استراتژیها و توجه به اینکه آیا به اهداف رسیدهایم یا خیر در این فریمورک وجود دارد. اگر سازمان میخواهد به سود مشخصی برسد باید همه بخشهای سازمان در جهت این هدف برنامه ریزی کنند و برنامه های شفافی ارائه دهند تا بین بخشها قابل هماهنگی باشد، باید میزان دستیابی به اهداف سنجش شود و در نهایت باعث شود سازمان از آنچه هست کمی بهتر شود. آموزش okr یکی از مهمترین مواردی است که یک مدیر محصول باید بیاموزد و در ان به خوبی مهارت به دست بیاورد.