اگر به دنبال آموزش UX هستید یا همیشه برایتان این سوال مطرح بوده است، که چرا در مواجه با بعضی از سایتها یا محصولات احساس راحتی بیشتری میکنید اما درمقابل کار کردن با بسیاری دیگر برایتان گیج کننده و ملالآور است این متن را تا پایان بخوانید.
User Experience)UX) مخفف کلمهی تجربه کاربری است. این تجربه در هنگام تعامل کاربر با یک محصول یا خدمات به دست میآید. که هم می تواند خوشایند و یا ناخوشایند باشد. البته باید یادآوری کنم که طراحی UX به فضای دیجیتال محدود نمیشود. این طراحی از طراحی صندلی یا کفشی که به پا میکنید یا هر چیزی را که بتوان آن را تجربه کرد را در برمیگیرد
تاریخچه UX
اصطلاح UX اولین بار در 1990 توسط دکتر دونالد نورمن مهندس برق و دانشمند علوم شناختی در شرکت اپل ابداع شد. او یکی از اولین کسانی است که بر طراحی کاربر محور تاکید میکرد. دکتر دونالد نورمن معتقد بود که طراحی باید بر اساس نیازها و اهداف کاربران باشد و اصطلاح “تجربه کاربری ” را برای این نوع طراحی به کار برد، که شامل تمام جنبههای تجربه شخص با یک محصول یا خدمات چه فیزیکی چه دیجیتال میشود.
طراحی تجربه کاربری (UXD)
UXD (طراحی تجربه کاربری) طراحی برای نیازهای کاربران و یا مشتریان است. این طراحی به منظور راحتی در استفاده، کیفیت و کارایی بهتر محصول یا خدمات است.
طراحان به منظور اینکه افراد بتواند از سیستمهای پیچیده وب سایتها و یا برنامههای کامپیوتری یا هر محصول دیگری بیشترین بهره را ببرند. باید به دنبال راه حلهایی برای تعامل هر چه بیشتر با کاربران باشند. اما نباید فراموش کنید که طراحی UX محدود به محصولات دیجیتال نیست.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید شما قبل از خواندن مقاله “آموزش UX ” به صورت ناخوداگاه چیزهایی از آن میدانستید!
طراحان UX فقط یک متخصص طراحی نیستند آنها باید کمی از هنر، روانشناسی و حتی جامعه شناسی بدانند. آنها برای داشتن یک طراحی خلاق نیاز به تجزیه و تحلیل تجربههای گذشته دارند. همچنین باید در مورد روشهای جدید و طراحیهای بهتر تحقیق کنند. طراحان UX میتوانند طراحی خود را با مصاحبه کردن با کاربران بالقوه و همچنین امتحان کردن روشهای جدید دوباره و دوباره ارتقا بخشند. دانستن دقیق اینکه چه چیزی تجربه کاربر را خوب و یا بد میکند میتواند شروع خوبی برایتان باشد.
اکنون شما این فرصت را دارید که مهارت تحلیلی خود را با یک تمرین کوتاه ” UX خوب در مقابل UX بد” آزمایش کنید.
UX خوب در مقابل UX بد
بذارید اول برای فهم بیشتر از UX، قبل از آنکه وارد مثال دیجیتال شویم از یک مثال فیزیکی استفاده کنم.
به شیر آبی که در عکس می بینید دقت کنید.به نظر شما طراحی آن از نظر UXخوب است؟ در نگاه اول، شیر آبی بسیار کاربردی به نظر می رسد و تمام اجزایی که یک شیر آب باید داشته باشد را دارد. حتی از نظر زیبایی شناختی طراحی طراحی جالبی دارد و میتواند آشپزخانه و یا حمام شما را با رنگ طلایش چه بسا حتی شیکتر هم کند. پس مشکل کجاست؟ آموزش UX به شما این دید را میهد که خیلی راحتر و سریعتر مشکلات طراحی را بفهمید.
1.شیر آب در کدام جهت گرم یا سرد میشود؟
2. چگونه میتوان فشار آب را زیاد کرد؟
ولی اگر شما ناگهان شیر آب را باز کنید و اتفاقا تصادفی آب داغ باشد، حتما دستتان آسیب میبیند. وقتی محصولی درست طراحی شده باشد کاربر دیگر به اینکه عملکرد آن محصول چگونه است فکر نمیکند و غریزی بدون فکر از آن استفاده میکند. حالا به نظر شما ما چه کار می توانیم انجام دهیم که طراحی کاربردی و راحتی داشته باشیم؟
طراحی Wireframes
همانطور که معماران برای طراحی خود از یک طراحی اولیه استفاده میکنند. طراحان UX نیز از Wireframes برای بیان ایدههای طراحی خود ونشان دادن عملکرد یک طرح استفاده میکنند. به عبارت ساده وایرفریمها یک طرح از یک صفحه است که نشان میدهد چه عناصری باید در آن صفحه وجود داشته باشدو به عنوان اسکلتی برای صفحه وب در نظر میگیرند.
نکته مهم
هنگامی که می خواهید محصول خود را از لحاظ تجربهی کاربری تجزیه و تحلیل کنید. میتوانید آن را با استاندارد “UX خوب” مقایسه کنید.
محصولی که UX خوبی دارد: مفید، قابل استفاده دسترسی آسان، معتبر و به راحتی میتوان از آن استفاده کرد.
بیاید برای فهم بهتر نگاهی به عکسهای پایین بیاندازیم.
در سمت چپ تصویر، دکمهی Delete را میبینید که نسبت به دکمه Save بزرگتر و برجستهتر به نظر میآید و با رنگ قرمز از دکمه کناری خود متماییز شده است. اما این طراحی میتواند کمی مشکل ساز باشد و هر کسی را به راحتی به اشتباه بیاندازد شما ممکن است در این طراحی به جای ذخیره کردن اطلاعات، آن را به صورت تصادفی پاک کنید.
همچنین در سمت راست، شما گزینه اشتراک شدن را دارید ،در حالیکه گزینهای برای لغو کردن اشتراک وجود ندارد. برای کاربر خوشایند نیست اگر نتواند اشتراک خود را لغو کند. این دو نمونه، نمونههایی از یک UX بد است که شما با دوره آموزش UX ما میتوانید اشتباهات طراحی خود را به حداقل برسانید.
حالا به تصویر بالا نگاه کنید. در اینجا نمونه اصلاح شده عکس قبلی را داریم. در سمت چپ تصویر گزینه Save بزرگتر و برجستهتر است و آن را در جایی گذاشتیم که برای کاربر آشنا و احساس راحتی بیشتری با آن میکند. بنابراین کاربر چیزی را که میخواهد ذخیره کند را به اشتباه پاک نمیکند. حالا به سمت راست عکس نگاهی بیاندازید، میبینید کاربر با زدن یک تیک می تواند به راحتی اشتراک خود را لغو کند. داشتن آزادی عمل به کاربر حس بهتری خواهد داد و با خیال راحت از خدماتی که در اختیارش قرار میدهید استفاده میکند.
آموزش UX
حالا نوبت شماست!
اکنون که بعد از این آموزش UX کوتاه و تقریبا آسان. باید بتوانید UX خوب و بد را از هم تشخیص دهید. حالا بیاید با هم شروع به پرورش نگاه و دید خود کنیم. به سایتها و اپلیکیشنهایی که استفاده می کنید سری بزنید و با یک قلم و کاغذ نکات مثبت و منفی که در آنها از نظر طراحی UX میبینید، یادداشت کنید. توجه کنید نکاتی که باید روی آن متمرکز شوید این است که آیا استفاده از این سایتها و یا اپلیکیشنها آسان است یا خیر؟ و نکتهی کلیدی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که پاسخگو نیاز کاربرانی مثل شما است یا نیست!
میخواهید کمی بیشتر راهنمایتان کنم؟
آیا مطمئن نیستید از کجا شروع کنید؟ بیاید به کارهایی که اغلب انجام می دهید، کمی فکر کنید. مثلا اگر خرید آنلاین زیاد می کنید به سیستمهای خرید و پرداخت آن سری بزنید و آن چیزهایی را که دوست دارید یا ندارید یاداشت کنید و با خود فکر کنید که چرا بعضی چیزها را برایتان آزار دهنده است یا انجام دادنش برایتان سخت است. ویا اینکه چرا کار کردن بابعضی سایتها برای شما خوشایندتر است.