GO AFTER THE MOON AND CATCH YOUR DREAM

فهرست مطالب

کدوم نوع مهاجرت برای من مناسبه؟

مهاجرت از طریق تمکن مالی

اقامت تمکن مالی به نوعی از اقامت گفته می‌شود که شما با استفاده از درآمد و سرمایه‌ای که دارید می‌توانید در یک کشور خارجی زندگی کنید و اقامت آن کشور را بگیرید. در این نوع اقامت شما باید به کشور مقصد مدارکی ارائه دهید که ثابت کند شما در مدت اقامت خود قادر به تامین مالی خود و خانواده‌تان، بدون نیاز به کار کردن و حمایت‌های مالی دیگر هستید. در واقع داشتن سرمایه و درآمد کافی و اثبات آن به کشور مقصد، شرط اصلی اقامت از طریق تمکن مالی است.

کشورهایی که اقامت تمکن مالی می‌دهند معمولا کشورهای اروپایی هستند. به این افراد در اروپا Financially Independent Person (فرد مستقل مالی) می‌گویند. در ایران به این نوع روش اقامتی ویزای خود حمایتی نیز می‌گویند.

مهاجرت از طریق تمکن مالی برای چه کسانی مناسب است؟

کسانی که سرمایه اولیه و درآمد ماهیانه مورد نیاز را داشته باشند، افراد مناسبی برای اخذ اقامت تمکن مالی و مهاجرت به یونان هستند. چه فردی بازنشسته هستید که سرمایه دارید و سود ماهیانه دریافت می‌کنید، چه یک معامله‌گر بورس یا یک برنامه نویس، اگر سرمایه و درآمد ماهیانه ثابت ماهیانه مورد نیاز این نوع اقامت را داشته باشید، می‌توانید همراه خانواده به کشور محبوب خود مهاجرت کرده و از مزایای زندگی در یک کشور اروپایی استفاده کنید.

از جمله مهم‌ترین مزایای اقامت تمکن مالی یا همان خودحمایتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اجازه اقامت و زندگی تا پایان مدت اقامت
  • امکان دریافت ویزا و سفر آزادانه به کشورهای حوزه شینگن
  • امکان دریافت اقامت دائم پس از گذشت ۵ سال زندگی و دریافت شهروندی بعد از ۷ تا ۱۰ سال.
  • امکان استفاده از خدمات بیمه درمانی برای کل اعضای خانواده
  • بهره‌مندی از سیستم آموزشی پیشرفته برای فرزندانتان

در کنار مزایایی که ذکر شد باید معایب و چالش‌های این نوع اقامت را هم به شما بگوییم. بزرگترین چالشی که در اقامت خودحمایتی شما با آن روبرو هستید این است که شما تا مدت مشخصی اجازه کار و دریافت حقوق نخواهید داشت.

مهاجرت تمکن مالی برای چه افرادی مناسب است؟

برای اثبات سرمایه و درآمد ماهیانه چه مدارکی باید ارائه داد؟

برای اثبات سرمایه اولیه خود شما نیاز دارید رسید حساب بانکی و مدارک آن را ارائه دهید تا بتوانید ویزای تمکن مالی دریافت کنید. سرمایه اولیه شما می‌تواند جمع درآمد ماهیانه شما در طول یک سال باشد که باید آن را در یک حساب بانکی ایرانی نگهداری کنید. درآمد ماهیانه شما می‌تواند از منابع مختلفی به حساب شما بیاید مثل سود سپرده بانکی، حقوق ماهیانه، حقوق بازنشستگی، درآمد حاصل از کسب و کاری که دارید، سود ماهانه حاصل از سرمایه گذاری، پولی که از اجاره ملکی که دارید دریافت می‌کنید و غیره.

بهترین کشورهایی که اقامت تمکن مالی می دهند

همان طور که قبل‌تر اشاره کردیم، اغلب کشورهای اروپایی ویزای خودحمایتی صادر می‌کنند. در این قسمت برخی از معروف‌ترین و بهترین کشورهایی که این نوع ویزا را ارائه می‌دهند و مقصد محبوب‌تری برای مهاجرت هستند را معرفی می‌کنیم.

  • اقامت تمکن مالی یونان

یونان یکی از جذاب‌ترین کشورها برای اقامت با تمکن مالی است. از طبیعت زیبا و مناظر جذاب یونان که بگذریم، مهم‌ترین عاملی که اقامت یونان با تمکن مالی را به گزینه‌ای جذاب تبدیل می‌کند امکان اقامت تمکن مالی بدون شرط حضور است.

بر اساس آخرین تغییرات در سال ۲۰۲۳ برای کسب اقامت یونان از طریق تمکن مالی (طرح ویزای خود حمایتی)، می بایست ثابت کنید درآمدی معادل با ۲۰۰۰ – ۲۵۰۰ یورو دارید. علاوه بر آن، برای دریافت اقامت تمکن مالی یونان به صورت دائمی، می بایست ثابت کنید که می توانید سالیانه ۲۴ هزار یورو درآمد داشته باشید. این کار، برای اثبات اقامت تمکن مالی یونان به مدت ۱ سال ضروری می باشد.

اگر به همراه همسر و فرزند خود مهاجرت می‌کنید، درآمد ماهیانه مورد نیاز، ۱۰۰۰ یورو برای همسر و ۳۰۰ یورو به ازای هر فرزند افزایش می‌یابد. همچنین سرمایه اولیه مورد نیاز هم از ۲۴ هزار یورو به حدود ۴۰ هزار یورو افرایش می‌یابد (۱۲ هزار یورو برای همسر و ۳۶۰۰ یورو به ازای هر فرزند).

مطالعه بیشتر: اقامت خود حمایتی یونان

  • اقامت تمکن مالی فرانسه

برای دریافت اقامت تمکن مالی فرانسه، سرمایه اولیه مورد نیاز برای خودتان حداقل ۴۰ هزار یورو، برای همسر ۲۰ هزار یورو و برای هر فرزند ۱۰ هزار یورو می‌باشد. همچنین میزان درآمد ماهیانه شما باید حداقل ۱۳۰۰ یورو باشد. یکی دیگر از شرایط دریافت ویزای خود حمایتی فرانسه خرید یا اجراه یک خانه با حداقل متراژ ۱۵ متر مربع به ازای هر نفر از اعضای خانواده است.

به عبارتی برای یک خانواده 4 نفره باید یک خانه به حداقل متراژ ۶۰ متر مربع اجاره کنید یا بخرید. نکته قابل توجه دیگر این است که در طول اقامت خود حق کار کردن ندارید و تنها اجازه راه اندازی کسب و کار خودتان را دارید. نهایتا بعد از ۵ سال زندگی در این کشور، می‌توانید اقامت دائم بگیرید.

محبوب ترین کشورهایی که اقامت تمکن مالی میدهند
  • اقامت تمکن مالی اسپانیا

اسپانیا یکی از کشورهایی است که طرفدار زیادی برای اقامت تمکن مالی دارد. شرایط دریافت اقامت با تمکن مالی در اسپانیا به این صورت است که شما نیاز به حداقل سرمایه اولیه ۲۸ هزار یورو برای خودتان و ۷۰۰۰ یورو برای هر یک از همراهانتان داشته باشید. همچنین باید درآمد ثابت ماهیانه ۲۳۰۰ یورو برای خودتان و ۵۸۰ یورو به ازای هر یک از افراد خانواده داشته باشید.

شما بعد از ۵ سال می‌توانید اقامت دائم اسپانیا را دریافت کرده و پس از ۱۰ سال حق دریافت پاسپورت و شهروندی خواهید داشت. شرایط کار در اسپانیا برای متقاضیان تمکن مالی هم نسبت به کشورهای دیگر کمی آسان‌تر است؛ به این صورت که معمولا شما بعد از یک سال زندگی در اسپانیا، حق راه اندازی کسب و کار خودتان یا کار کردن را دارید.

  • اقامت تمکن مالی پرتغال

اگر به دنبال یک کشور ارزان برای مهاجرت تمکن مالی می‌گردید، پرتغال گزینه مناسبی است. حداقل سرمایه مورد نیاز برای اخذ ویزای تمکن مالی یا همان ویزای d7 پرتغال ۸۵۰۰ یورو برای خودتان، ۴۳۰۰ یورو برای همسر و ۲۴۰۰ یورو به ازای هر فرزند می‌باشد. حداقل درآمد ماهیانه مورد نیاز نیز ۷۰۰ یورو برای خودتان، ۳۵۰ یورو برای همسرتان و ۲۱۰ یورو به ازای هر فرزند است. در این کشور، شما می‌توانید ابتدا ویزای موقت دریافت کرده و پس از گذشت ۵ سال درخواست اقامت دائم کنید. تنها عیبی که اقامت از طریق تمکن مالی در این کشور دارد این است که شرط حضور سخت گیرانه‌ای نسبت به کشورهای دیگر دارد.

لیست هزینه اقامت تمکن مالی در کشورهای مختلف

کشورهایی که اقامت تمکن مالی میدهند محدود به این چند کشوری که معرفی کردیم نیستند. ما سعی کردیم محبوب‌ترین کشورها برای اخذ اقامت تمکن مالی را معرفی کنیم. اما در لیست پایین می‌توانید هزینه اقامت تمکن مالی چندین کشور اروپایی را باهم مقایسه کنید تا برای مهاجرت تمکن مالی، تصمیم گیری راحت‌تری داشته باشید:

کشور

سرمایه اولیه مورد نیاز

حقوق ماهانه 

یونان

24,000 یورو

2,000-2,500 یورو

 

فرانسه

40,000 یورو

1,300 یورو

 

اسپانیا

28,000 یورو

2,300 یورو

 

پرتغال

8,500 یورو

700 یورو

 

ایتالیا

31,000 یورو

2,500 یورو

اتریش

24,000 یورو

3,600 یورو

سوئیس

450,000 یورو

نامشخص

مدارک اقامت از طریق تمکن مالی

برای اخذ ویزای تمکن مالی چه مدارکی نیاز داریم؟

مدارک مورد نیاز برای هر کشور متفاوت است اما تعدادی از این مدارک برای همه این کشورها مشترک است که به شرح زیر می‌باشند:

  • ترجمه گواهی عدم سوء پیشینه
  • چند قطعه عکس مطابق با استاندارد ویزای شینگن
  • ترجمه مدارک شناسایی تمام اعضای خانواده (کارت ملی و تمام صفحات شناسنامه)
  • ترجمه عقدنامه
  • ترجمه اسکن کارت پایان خدمت
  • اصل و اسکن تمام صفحات پاسپورت (پاسپورت باید حتما معتبر و مدت‌دار باشد)
  • مدارک مورد نیاز برای اثبات درآمد منظم و ثابت ماهانه
  • اصل و ترجمه رسید حساب بانکی مربوط به درآمد
  • اصل و ترجمه فیش بانکی برای اثبات تمکن مالی و داشتن حداقل سرمایه مورد نیاز
  • مدارک مربوط به اجاره یا سند ملکی که در کشور مقصد خریده‌اید (برای برخی کشورها)
  • اصل و ترجمه سوابق تحصیلی و کاری تمام اعضای خانواده

این ها لیست مدارکی بودند که بین اکثر کشورها مشترک هستند، به یاد داشته باشید که در این مسیر ممکن است از شما مدارکی درخواست کنند که در این لیست نیامده باشد.

اشتراک گذاری این محتوا:

اشتراک:

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *