GO AFTER THE MOON AND CATCH YOUR DREAM

آموزش دیجیتال مارکتینگ و نقشه راه برای دیجیتال مارکترها

در این مطلب سعی می‌کنیم نقشه راهی از مهارت‌های یک دیجیتال مارکتر و موارد مهمی که باید اموزش ببیند صحبت کنیم، دیجیتال مارکتینگ طیف وسیعی از شغل‌ها را شامل می‌شود و حداقل 10 شغل زیر مجموعه دارد که شما می‌توانید در یکی از ان‌ها به تناسب علاقه و شخصیت خود فعالیت کنید اما اگر می‌خواهید به عنوان یک مدیر دیجیتال‌مارکتینگ فعالیت کنید باید از هرکدام از انها سر رشته داشته باشید و حداقل یک یا دو مورد را به صورت تخصصی یاد بگیرید و تجربه کسب کنید. 

دیجیتال مارکتینگ چیه ؟

خوب اول از همه باید بگیم دیجیتال مارکتینگ چیه و چه وظایفی داره دیجیتال مارکتینگ از دهه 90 میلادی به بعد به عنوان زیر مجموعه‌ایی از بازاریابی و تبلیغات در شرکت ها به وجود امده است .هرچند که طیف وسیع تری از بازاریابی و تبلیغات را نیز می تواند در بر بگیرد ، با گذشت زمان و همین طور پیشرفت تکنولوژی های مبتنی بر اینترنت دیجتال مارکتینگ نیز به یک دانش تخصصی تبدیل شده است .و آموزش دیجیتال مارکتینگ برای توسعه یک کسب و کار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار شده است .

در کل به هر فعالیت فروش،ترویج ، تبلیغ و بازاریابی که از طریق اینترنت انجام می‌شود دیجیتال مارکتینگ گفته میشه. 

 

دیجیتال مارکتینگ رشته تحصیلی خاصی دارد؟

دیجیتال‌مارکتینگ یک شغل میان رشته‌ای است و هیچ رشته مستقیم دانشگاهی برای ان وجود نداردو طیف وسیعی از مهارت‌ها و تخصص‌ها را شامل می‌شود، که هر کدامشان دنیای خودشان را دارند، اینکه شما در کدام شغل و طیف فعالیت کنید بستگی به علاقه شما، شخصیت و توانایی‌های شما دارد.  اما اگر اول راه هستید و به دنبال آموزش دیجیتال مارکتینگ باید به خوبی روی همه حوزه‌های این رشته تحقیق کنید و با شناخت حوزه کاری اینده خود را انتخاب کنید و اگر در میانه راه هستید و در این حوزه تجربه دارید دوباره خودتان، علائق و توانایی‌هایتان را بررسی کنید تا به سطح بالاتری در شغل خود برسید. 

دیجیتال مارکتینگ شامل چه شغل‌هایی می‌شود؟

بیشتر از 8 عنوان شغلی می‌توان برای دیجیتال مارکتینگ تعریف کرد 

1- استراتژیست دیجیتال مارکتینگ

2- متخصص محتوا

3- کمپین نویس 

4- متخصص شبکه‌های اجتماعی 

5- متخصص سئو 

6- طراح سایت 

7- متخصص دیتا و انالیزر

8-متخصصی تبلیغات بنری، کلیکی و گوگل ادروز

9- و در آخر مدیر دیجیتال مارکتینگ که باید تسلط نسبی به همه تخصص‌های بالا داشته باشد. 

البته که در کسب و کارهای کوچک تیم بازاریابی شامل همه این افراد نمی‌شود و در خیلی از موارد یک شخص چند وظیفه را به عهده می‌گیرد و یا بعضی از وظایف برون‌سپاری می‌شود.

وظایف استراتژیست دیجیتال مارکتینگ

اصلی‌ترین وظیفه یک استراتژیست برنامه‌ریزی و تدوین برنامه‌ها می‌باشد، استراتژیست دیجیتال مارکتینگ باید با توجه به اهداف و برنامه‌های کلی شرکت برنامه دیجتال‌مارکتینگ شرکت را تدوین نماید و در بر نحوه اجرا و بازبینی ان نظارت داشته باشد. در شرکت‌های بزرگ مثل کاله، اسنپ، دیجی‌کالا این عنوان شغلی یکی از مهم‌ترین عناوین شغلی می‌باشد ولی در اسارت‌آپ‌های کوچک معمولا وظیفه استراتژیست به عهده بنیان‌گذاران است. 

وظایف متخصص تولید محتوا

برای اگاهی به وظایف متخصص تولید محتوا اول باید درباره بازاریابی محتوا بیشتر بدانیم : 

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا یک رویکرد استراتژیک به بازاریابی است که با هدف ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، قابل استفاده و مرتبط و مداوم است برای جذب و حفظ مخاطب هدف، مخاطبی که دقیقا نیاز به خدمات و محصولات ما دارد،  و در نهایت ، هدایت عملکرد سودآوری شرکت و هم سود اوری مشتری

محتوای مفید هسته اصلی بازاریابی است و از این رو آموزش تولید‌محتوا و آموزش بازاریابی محتوا یکی از مهم‌ترین مواردی است که تیم بازاریابی یک شرکت باید به ان توجه کند. در واقع آموزش دیجیتال مارکتینگ بدون آموزش تولید محتوا هیچ معنا و مفهومی ندارد.

اما وظایف اصلی متخصص تولید محتوا چیست ؟ 

1- هدف گذاری 

2- برنامه ریزی 

3- تسلط به اصول سئو 

4- تسلط بر حوزه تخصصی فعالیت 

5- شناخت رقبا و بررسی ان‌ها

6- تسلط نسبی به زبان انگلیسی و مطالعه منابع غیر فارسی 

این چند مورد از مهم ترین وظایف یک بازاریاب محتوی است که باید به خوبی آن‌ها را آموزش ببینید. 

وظایف کمپین نویس تبلیغات

برنامه‌تبلیفاتی، طراحی محتوا تبلیغات، انتخاب رسانه‌ها، بودجه‌بندی تبلیغات و… همه این‌ها از وظایف کمپین نویس تبلیغات است، کمپین نویسی در دیجتال مارکتینگ از قسمت‌های هیجان‌انگیز و پر از خلاقیت است که اگر کارکتر شخصیتی خلاقی دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم فعالیت در این موقعیت شفلی را امتحان کنید و آموزش‌کمپین نویسی را جدی بگیرید. 

وظایف متخصص شبکه‌های اجتماعی

مدیریت و اداره سوشال مدیا یا شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی یک شغل شبانه روزی است با تخصص‌های مختلف،به روز بودن اطلاعات مدیر شبکه‌های اجتماعی و آموزش در حوزه‌های مختلف کاری اهمیت ‌ویزه‌ای دارد. 

متخصص شبکه‌های اجتماعی مسئول ترکیب کردن مارکتینگ و شبکه‌های اجتماعی است و باید بتواند از طریق ابزار شبکه‌های اجتماعی مختلف به بازاریابی، تبلیغات و ارتباط با مشتریان کمک کند. 

1- برنامه ریزی و انتخاب استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی با ایده پردازی برای محتوا و بودجه‌بندی

2- تبلیغ محصولات و خدمات سازمان در کانال های مختلف شبکه های اجتماعی

3- بهینه سازی صفحات سازمان در شبکه های اجتماعی برای دیده شدن بهتر سازمان

4- به دست آوردن رضایت مخاطب، ترافیک سایت و…

5- ایجاد ارتباط پایدار با مشتریان 

یک متخصص شبکه‌های اجتماعی باید دید کلی نسبت به بازاریابی و تبلیغات داشته باشد، ابزارهای گرافیکی را به خوبی بشناسد آموزش فتوشاپ، آموزش ایلیستریتور، آموزش افترافکت حداقل در سطح مقدماتی جز آموزش‌هایی است که قطعا نیاز دارد، آموزش دیجیتال مارکتینگ و استراتژی‎‌های آن جزء نیازهای اساسی یک متخصص شبکه‌های اجتماعی است. 

وظایف متخصص سئو

سئو چیست؟

سئو کلمه ایست که اگر یک کسب و کار دارید و یا اگر حوزه کاری شما مرتبط با بازاریابی است شما را رها نخواهد کرد، یکی از مهم‌ترین روش‌های بازاریابی امروزی یک سوال ! 

چیزی بهتر از این وجود دارد که وقتی مشتری شما به محصول و خدمات شما فکر می‌کند شما جلوی چشمش سبز شوید ؟ وظیفه سئو دقیقا همین است، دقیقا وقتی مشتری شما در باره محصول شما فکر می‌کند و می‌خواهد اطلاعات بیشتری به دست آورد و به گوگل مراجعه می‌کند شما را ببیند. به همین دلیل است که اگر مدیر یک کسب و کار هستید یا کار شما بازاریابی است آموزش سئو از مهم‌ترین مواردی است که باید به آن بپردازید و دوره سئو خوب که به شما همه قوانین و اصول را بیاموزد به تعداد زیادی وجود ندارد! 

سئو یا SEO مخفف کلمه Search Engine optimize یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو است و به همه قوانین و اصولی که شما باید در طراحی سایت ، تولید محتوی و تبلیغات رعایت کنید می‌پردازد، سئو مستر خوبی کسی است که همیشه به روز باشد و همیشه آموزش‌های به روز مرتبط را مطالعه نماید. 

وظایف آنالیزر

شما فرض کنید در شبکه‌های اجتماعی، در سایت‌های تبلیغاتی پربازدید، ایمیل و اس ام اس مارکتینگ و همه این روش‌های بازاریابی را به طور همزمان در یک کمپین تبلیغاتی استفاده کرده‌اید، حالا وقت آن رسیده که کیفیت این تبلیغات‌ را بررسی کنید و ببینید کدام فیدبک بهتری داشته است ؟ تا بتوانید تبلیغات بعدی را بهتر مدیریت کنید، این تنها یکی از کارکردهای آنالیزر در تیم بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ است، یک آنالیزر دیتا در حوزه تکنولوژی باید به آموزش گوگل‌انالیز، آموزش تگ منجر ، آموزش هات جر، و مهم تر از همه اموزش BI یا هوش تجاری توجه ویژه‎‌ای نماید. امزوه دنیا دنیای Bigdata است و نقش آنالیزر دیتا بسیار بسیار پررنگ است.  

متخصص CRM

CRM مخفف کلمه مدیریت ارتباط با مشتری است و وظیفه آن مدیریت روابط شما با مشتریان است، هدف مدیریت ارتباط با مشتری افزایش رضایت مشتری،تکرار خرید، ارتقاءبرند و افزایش وفاداری مشتری به برند شماست، و ابزار دیجیتال مارکتینگ روشی مناسب برای مدیریت ارتباط با مشتری می‌باشد که یک متخصص CRM باید بری همه این ابزارها تسلط داشته باشد. 

وظایف مدیر بازاریابی دیجیتال

اما مدیر بازاریابی دیجیتال، کسی که باید مثل یک رهبر ارکستر هماهنگ کننده کل تیم باشد، حداقل به دو یا سه موضع کاری مهم در حوزه دیجیتال مارکتینگ تسلط کامل داشته باشد و مباحث دیگر هم آشنا باشد، هوش هیجانی بالایی داشته باشد، بتواند با تیم‌های فنی و سایر تیم‌های کاری شرکت هماهنگ باشد، 

اگر به فکر این هستید که شغل مدیریت بازاریابی دیجیتال در یک شرکت بزرگ را تصاحب کنید در کنار آموزش دیجیتال مارکتینگ حتما به اموزش مهارت‌های نرم توجه ویژه داشته باشید، برای یک مدیر در حوزه بازاریابی بالا بودن مهارت‌های نرم امر بسیار واجبی است که حتما باید به آن توجه داشته باشد، شما به عنوان یک مدیری دیجیتال مارکتینگ باید همیشه در حال آموزش و بروزرسانی اطلاعات خود باشید، و سطح مهارت‌های نرم و تخصصی خود را ارتقاء دهید آموزش‌های پیشنهادی به عنوان یک دیجیتال مارکتر که باید به ان توجه کنید به شرح زیر می‌باشد:

1-آموزش بازاریابی 

2-آموزش کمپین نویسی 

3-آموزش تبلیغات 

4-آموزش بازاریابی محتوی 

5-آموزش سئو 

6- آموزش تبلیغات بنری و کلیکی 

7-آموزش BI (هوش تجاری)

8-آموزش شبکه‌های اجتماعی 

9- آموزش طراحی بیزینس مدل

10- آموزش OKR 

11- آموزش کار تیمی 

12- آموزش مذاکره 

13- آموزش حل مسئله

14- آموزش مدیریت پروژه

15- آموزش CRM

گوگل تگ منیجر یکی از ابزارهای جذاب گوگل برای دیجیتال مارکترهاست، اگر می‌خواهید همه تگ‌های داخل وب‌سایتتان را بدون نیاز به نیروهای فنی داخل سایت بگذارید و اگر می‌خواهید امار دقیقی از کلیک کاربران رو دکمه‌ها، مقدار اسکرول در صفحات، رصد کامل رفتار کاربران و …. را بدانید بهتر است دوره گوگل تگ منیجر را حتما ببینید. 

یکی‌از بزرگترین مشکلات در دوره‌های جامع دیجیتال مارکتینگ هم سطح نبودن شرکت‌کنندگان و یا غیر مفید بودن بعضی از آموزش‌ها برای بعضی از افراد است، فرض کنید شما کسی هستید که در حوزه دیجیتال مارکتینگ دوست دارید در حوزه سوشال مدیا متخصص شوید چرا باید آموزش‌های تخصصی سئو را هم ببینید ؟ همین که سئو را در حد مقدماتی بدانید کافی است . 

ما در کی‌ورک دوره‌ای را طراحی کرده‎‌ایم که هر کس با توجه به استعداد، علاقه و توانایی‌های خود دوره مورد نظر خود را انتخاب کند. 

دوره اموزشی کی ورک از چند بخش تشکیل شده است، دوره مقدماتی دیجیتال مارکتینگ و گرایش‌های مختلف، شما در ابتدای دوره یک تست خودشناسی بر اساس تست 34 استعدا کلیفتون خواهید داد و تست سطح بندی را خواهید داید در صورت اینکه برای دوره‌های پیشرفته تشخیص داده شدید همان دوره خاص مختص خود را خواهید دید و در صورتی که برای دوره مقدماتی انتخاب شدید از ابتدا شروع به آموزش می‌کنید و سپس گرایش خود را انتخاب می‌کنید. جزئیات این دوره اموزشی به شرح زیر می‌باشد: 

1- دوره مقدماتی دیجیتال مارکتینگ 

دوره مقدماتی دیجیتال مارکتینگ مناسب تمام کسانی است که اطلاعات زیادی درباره دیجیتال مارکتینگ ندارند و می‌خواهند از صفر شروع کنند، یا کسانی که به صورت تخصصی فقط در یک حوزه خاص کارکرده‌اند و حالا می‌خواهند درباره سایر شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ نیز اطلاعات کسب کنند. 

دوره مقدماتی دیجیتال مارکتینگ از دوره‌های کوتاه مدت زیر تشکیل شده است : 

1 – دوره اصول بازاریابی (4ساعت)
2 – دوره اصول دیجیتال مارکتینگ (3 ساعت)
3 – دوره تحقیقات بازار آنلاین (3 ساعت)
4 – دوره وردپرس مقدماتی (4 ساعت)
5 – دوره سئو مقدماتی (4 ساعت)
6 – دوره بازاریابی محتوا (4 ساعت)
7 – دوره گوگل آنالیز(4ساعت)
8 – دوره سوشال مدیا مارکتینگ (4 ساعت)
9 – دوره طراحی رابط کاربری (4 ساعت)
10 – دوره هوش تجاری- BI  
11- دوره نتورک های تبلیغاتی داخلی(2 ساعت)

 

جمعا 40 ساعت آموزش انلاین به همراه پشتیبانی 

پس از گذراندن دوره مقدماتی نوبت به انتخاب گرایش و گذراندن دوره‌های پیشرفته می‌شود. شما در دوره مقدماتی با شاخه‌های مختلف بازاریابی دیجیتال آشنا می‌شوید، و سپس می‌توانید با توجه به استعداد و علاقه خود یک یا چند گرایش را انتخاب کرده و دوره پیشرفته آن را بگذرانید. 

 

به قول یکی از مدرسین دوره دیجیتال مارکتینگ کی‌ورک محتوا هسته اتمی دنیای بازاریابی دیجیتال هست، تمام فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال حول و حوش بازاریابی محتوا می‌چرخد، شما چه متخصص شبکه‌های اجتماعی باشید و چه متخصص سئو باید بازاریابی محتوا رو به خوبی بشناسید، به همین خاطر این دوره را به تمام متخصصین بازاریابی دیجیتال پیشنهاد می‌دهیم. سرفصل‎‌های دوره بازاریابی محتوا به شرح زیر می‌باشد : 

1- استراتژی محتوا

2- طراحی تقویم محتوا 

3- روایتگری در محتوا 

4- اصول ویراستاری 

5- اصول نوشتن با استانداردهای سئو 

 

اهمیت بازاریابی دیجیتال

از سالهای 87 و 88 به بعد در ایران انقدر روز به روز ضریب نفوذ اینترنت در ایران افزایش یافت. که امروز سوال اساسی این است که آیا بازاریابی بدون دنیای دیجیتال نیز ممکن است ؟

تا قبل از رواج اینترنت در همه اقشار جامعه به این صورت هزینه های بازاریابی بسیار بالا و سرسام اور بود. به طوری که فقط شرکت های بزرگ بودند که از پس این هزینه ها بر میامدند. اما امروز هرکسی در هرجای دنیا می تواند با کمترین هزینه محصولات و خدمات خود را در هر زمانی از شبانه روز جلوی چشم دنیا قرار دهد. هزینه کم ، برطرف شدن محدودیت های زمان و مکان ، و مهمتر همیشه در دسترس بودن از مهم ترین دلیل های اهمیت اموزش دیجیتال مارکتینگ است .

چرا باید آموزش بازاریابی دیجیتال ببینیم ؟

آموزش دیجیتال مارکتینگ برای چند دسته از افراد واجب و ضروری است

– اگر صاحب یک کسب و کار سنتی هستید .و نیاز دارید که محدوده مشتریان خود را افزایش دهید و نمی خواهید از رقابت عقب بمانید .قطعا باید روش های بازاریابی دیجیتال آشنا باشید . حتی اگر قرار است کسی را استخدام کنید تا برای شما این کار را انجام دهد نیاز است که شما نیز آموزش دیجیتال مارکتینگ در سطح ابتدایی دیده باشید.و با مفاهیم و ظرفیت های بازاریابی دیجیتال آشنا باشید .

– اگر صاحب یک استارت اپ هستید و محصولاتی را به صورت آنلاین می فروشید.قطعا از اهمیت دیجیتال مارکتینگ اگاه هستید.و قطعا برای بازاریابی دیجتال خود برنامه های ویژه ایی دارید.اما دنیای دیجیتال مارکتینگ انقدر در حال تغییر است که شما و نیروهایی که استخدام می کنید قطعا همیشه باید در حال آموزش باشند .

-اگر به دنبال یادگیری مهارتی برای اشتغال هستید قطعا دیجیتال مارکتینگ یکی از مهارت های به روز و پر مخاطب دنیاست .که هر واحد کسب و کار با هر اندازه ایی به ان نیاز دارد . و قطعا با اموزش دیجیتال مارکتینگ و تلاش در حرفه ای شدن در ان می توانید موقعیت های شغلی فوق العاده ایی به دست بیاورید .

بهترین آموزش دیجیتال مارکتینگ

اگر به دنبال آموزش های به روز دیجیتال مارکتینگ هستید در کی ورک دسته فناوری اطلاعات و دسته کسب و کار می توانید این آموزش ها را مشاهده نمایید .ولی بهترین آموزش دیجیتال مارکتینگ آموزشی است که کارگاهی و پروژه محور باشد ، آموزش بازاریابی دیجیتال که تنها به تعاریف بپردازد و در ان مدرس متکلم وحده باشد اموزش مناسبی نیست بهتر است در کلاس های دیجیتال مارکتینگ رابطه مدرس و شاگرد به رابطه منتور(مربی ) و مهارت جو تبدیل شود . و از طریق کار تیمی و هم افزایی تیمی سطح بازدهی آموزش افزایش پیدا کند .

مزیت های دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

  • دسترسی جهانی
  • رقابتی تر شدن بازار
  • هزینه کم
  • افزایش سوددهی
  • نتایج قابل اندازه گیری و قابل پیگیری
  • حذف محدودیت های مکان و زمان

بازاریابی ربایشی و دیجیتال مارکتینگ

مفهوم مهم دیگری که در کنار آموزش دیجیتال مارکتینگ باید بیاموزیم مفهوم بازاریابی ربایشی (Inbound marketing) است .

مفهوم کلی بازاریابی ربایشی برا این اساس استوار است که به جای انکه در جاهای غیر مفید به تبلیغات بپردازیم و مشتری را مجبور کنیم که از سایت ما بازدید کند ، محتوی و تجربه کاربری در اختیار مشتری قرار دهیم که مشتری به سراغ ما بیاید.

یکی از مفاهیم ترند این روزهای دنیا بازاریابی ربایشی است که با دیجیتال مارکتینگ گره خورده است و اگر به دنبال آموزش بازاریابی دیجیتال و افزایش بهروری خود در این حوزه هستید حتما باید با بازاریابی ربایشی به طور کامل آشنا شوید.