GO AFTER THE MOON AND CATCH YOUR DREAM

فهرست مطالب

کدوم نوع مهاجرت برای من مناسبه؟

10مهارت لازم برای یک مدیر محصول حرفه‌ای

مدیر محصول

امروزه مدیر محصول نقش‌ کلیدی در شرکت‌های که در بستر وب و برنامه نویسی یا استارتاپی هستند بازی می کند. اما مدیر محصول کیست و چه مهارت‌هایی باید داشته باشد؟

مدیر محصول کیست؟

مدیر محصول بر توسعه محصولات شرکت و یا حتی یک برند (brand)نظارت دارد. آن‌ها اغلب مسئولیت راهنمایی تیم‌های مختلف را برعهده می‌گیرند تا بتوانند محصول را توسعه یا پیاده سازی کنند. البته همانطور که می‌دانید محصول می‌تواند فیزیکی یا مجازی و یا هر دو آن‌ها باشد

 

به طور کلی وظایف مدیر محصول عبارتند از:

  • انجام تحقیق برای پیدا کردن نیازهای مشتری
  • خلق و ایجاد استراتژهای راهبردی برای توسعه محصول
  • تعریف چشم انداز محصول و نقشه راه
  • نظارت بر تیم و همزمان تلاش برای توسعه محصول
  • تنظیم اهداف بر اساس نیاز مصرف کننده برای رسیدن به اهداف فروش
  • توسعه و انجام کمپین‌های بازاریابی محصول

مدیریت محصول

 

مهارت‌های لازم یک مدیرمحصول حرفه‌ای

مدیران محصول برای موفقیت در کار نیازمند مهارت‌های زیادی هستند. این مهارت‌ها شامل مهارت‌های نرم و سخت است. همانطور که می‌دانید، مهارت‌های سخت داشتن مدرک تحصیلی، تسلط به یک زبان خارجی، برنامه نویسی، کامپیوتر، سرعت تایپ و غیره… است. مهارت‌های نرم همان مهارت‌های انسانی است که به  نحوه ارتباط و تعامل شما با مردم ارتباط دارد. برای نمونه توانایی حل مسئله، کار تیمی، اخلاق در کار، طرز بیان، رهبری، فنون مذاکره و غیره…از مهارت‌های نرم به شمار می روند. این مهارت‌ها به مدیران محصول در تصمیم‌گیری درست و همچنین توسعه بهتر محصول کمک می‌کند.

مهارت‌ها عبارتند از

  1. مهارت‌های ارتباطی
  2. مهارت‌های فنی
  3. مهارت‌های تجاری
  4. مهارت‌های تحقیق و پژوهش
  5. مهارت‌های تحلیلی
  6. روابط عمومی قوی
  7. مهارت‌های بازاریابی
  8. مهارت‌های واگذاری وظایف
  9. تفکر استراتژیک
  10. مهارت‌های الویت گذاری

1.مهارت‌های ارتباطی

مدیران محصول بیشتر روز خود را به برقراری ارتباط با دیگران دراشکال گوناگون می‌گذارنند. ازجلسات محصول بگیرید تا ارائه های متعدد و یا همچنین ارتباط  برقرار کردن با مشتریان  به منظور فهمیدن خواسته و انتظارات آن‌ها از سازمان مورد نظرشان. این متخصصین مجبورند به گونه‌ای صحبت کنند یا بنویسند که اهداف و الویت‌های آن‌ها را به صورت قابل فهم به دیگران انتقال داده شود. همچنین آن‌ها مجبورند به صورت مکرر با تیم‌های خود ارتباط برقرار کنند تا اطمینان حاصل کنند که با هدایت و راهنمایی آن‌ها تیمشان  در مسیر درست توسعه محصول قرار دارد. مدیران محصول بدون داشتن مهارت‌های ارتباطی قوی قادر به عملکردی پربازده نیستند.

2.مهارت‌های فنی

 مدیران محصول به ویژه  آن‌هایی که با محصولات مجازی مانند نرم افزارو اپلیکیشن‌ها کار می‌کنند باید حداقل دانش ابتدایی را نسبت به این محصولات داشته باشند. آن‌ها باید بتوانند که با مهندسین تیم خود برای شناسایی باگ‌ها همکاری کنند و یا بتوانند از عملکرد دقیق و تجریه کاربری درست محصول اطمینان حاصل کنند

3.مهارت‌های تجاری

مدیران محصول برای انجام کارهای خود به دانشی ابتدایی در کسب و کار نیاز دارند. برای نمونه، یک مدیر محصول هنگام تدوین استراتژی محصول باید از چگونگی بودجه بندی، سود و زیان استراتژی خود آکاه باشد.

4.مهارت‌های تحقیق و پژوهش

مدیران محصول باید تحقیقات بازار کاملی انجام دهند تا بتوانند نیازهای مصرف کننده را شناسایی کنند. شناسایی این نیازها باعث می شود که جایگاه محصولشان را در میان رقبا تشخیص دهند. مهارت‌های خوب پژوهشی وهمچنین تجزیه و تحلیل داده‌ها این امکان را به مدیران محصول می‌دهد تا  از فرصت‌ها و همچنین تهدیدات بازار آگاهی یابند و جایگاه محکمی برای موفق شدن محصولشان در بازار پیدا کند.

5.مهارت‌های تحلیلی

همانقدر که مدیران محصول باید پژوهشگران خوبی باشند باید ذهنی تحلیل‌گر هم داشته باشند. زمانیکه مدیران محصول تحقیقات بازار را انجام دادند نوبت به تحلیل اطلاعات و تصمیم‌گیری برای محصول می‌رسد. یک مدیر محصول خوب می‌دانند که چگونه از اطلاعات به دست آمده برای برطرف کردن مشکلات استفاده کند او همچنین با پیدا کردن راه حل‌های مناسب که از تحلیل داده‌ها به دست آورده است به ارتقا محصول کمک می‌کند.

6.روابط عمومی قوی

مدیران محصول درکنار مهارت رتباطی خوب باید روابط عموی قوی هم داشته باشند. این روابط عمومی قوی سبب می‌شود که تاثیر مطلوبی بر روی مشتریانشان یا گروه‌های ذی نفع و همچنین اعضای تیم داشته باشند .مهارت‌های فردی خوب برای مدیران محصول داشتنن هوش هیجانی، توانایی همدلی کردن، همکاری و دانستن فنون مذاکره است.

7.مهارت‌های بازاریابی

 از ضروریات یک مدیر محصول خوب بودن این است که آن فرد از مهارت بازاریابی خوبی برخوردار باشد. مدیران محصول اغلب باید روش‌هایی را ابداع کنند تا بتوانند محصول خود را برای مصرف کننده در بازار عرضه نمایند. مهارت‌های بازاریابی می‌تواند شامل توانایی تبلیغ، ارائه محصول و خدمات به بهترین وجه ممکن باشد. مدیران محصول باید توانایی پاسخگویی به تقاضای    متغییر را داشته باشند . آن‌ها همچنین باید دستی در چارچوب قیمت گذاری و ایجاد استراتژی بازاریابی محصولات داشته باشند.

8. مهارت‌های واگذاری وظایف

مدیران محصول نمی‌تواند یک تیم توسعه موفق داشته باشند اگر ندادند که کارها رو باید به چه کسانی واگذار کنند. یک تیم توسعه اغلب از تیم‌های مختلف تشکیل شده است که هر یک از این تیم‌ها مسئولیت انجام کاری را بر عهده دارند. یک مدیر محصول خوب باید بتواند نقاط قوت اعضای تیم را شناسایی کند و کار مناسب آن شخص و تیم را به آن‌ها ‌واگذار نماید. داشتن مهارت و دانش کافی برای تشخیص آنکه چه کاری برای چه کسی مناسب است به مدیر محصول کمک می کند که انتظارات درستی از اعضای تیم خود داشته باشد و همچنین بفهمد که  انجام چه کاری مفید بوده است.

9. تفکر استراتژیک

مدیران محصول باید تفکر استراتژیک داشته باشند. آن‌ها باید درک درستی از بازار به دست بیاورند تا بتوانند زمان درست عرضه یک محصول را تعیین کنند. بسیاری از وظایف مدیریت محصول نیازمند تفکری استراتژیک است این تفکر استاتژیک باعث می شود که کار با موفقیت اجرا شود. مدیران محصول باید از چگونگی چرخه عمر محصول، همچنین تقسیم بندی مخاطب، مدیریت پروژه و پیش بینی فروش آگاه باشند. از دیگر مهارت‌هایی که یک مدیر محصول که داری تفکری استراتژیک است  دارد این است که او باید حلال مشکلات، دارای نقشه‌ی ذهنی درست، مدیریت ریسک و جهت گیری اهداف باشد.

10.مهارت الویت گذاری

یک مدیر محصول خوب باید بتواند برای موفقیت و رسیدن به اهداف کارها رو الویت گذاری کند. داشتن مهارت در فهمیدن الویت‌ها این امکان را می‌دهد که اعضای تیم همیشه بر روی چیزی که در آن زمان اهمیت دارد تمرکز کنند و پروژه را به راحتی و مطابق با جدول زمانبندی پیش ببرند.

اشتراک گذاری این محتوا:

اشتراک: