بازاریابی چیست؟
برای آموزش بازاریابی و فروش بهتر است ابتدا با این بخش در شرکت ها و سازمان ها آشنا شویم.
در واقع بازاریابی مشتاق کردن مشتریان به محصولات یا خدماتی است که ما ارائه می دهیم.
که فرایند آن از تحقیق در بازار آغاز می شود.
اینکه مشتریان چه رفتاری دارند و شناخت نیاز ها و خواسته هایشان در بازار هدف از اصولی است که در آموزش بازاریابی مطرح است.
از زمان مبادلات پایاپای در طول قرون مختلف بازاریابی وجود داشته است و در طول زمان به مرور کامل شده است و آموزش بازاریابی نیز رونق گرفته است.
این تعریف به طور کلی 2 بار تغییر کرده است یک بار با انقلاب صنعتی و بار دیگر با ورود فناوری اطلاعات به تجارت.
در واقع آموزش بازاریابی تلفیقی از هنر و علم است.
اینکه چه زمانی و با چه روشی بتوانیم مخاطب را به سمت خود و محصول و خدماتمان سوق دهیم.
قبل از ورود به بحث چگونگی آموزش بازاریابی و فروش با انواع رایج بازاریابی آشنا میشویم
ایجاد نام تجاری یا برند سازی کردن
در آموزش بازاریابی اصلی وجود دارد که میگوید:
ساخت برند یعنی به وجود آوردن یک نام تجاری یا همان برند برای محصول که بتوان محصول را در بازار هدف جای داد.
این روش باعث می شود که محصول جذاب تر بشود و بیشتر به خاطر مشتری بماند.
نام های تجاری اغلب شامل اسامی، شعار ها، یا طراحی خاص گرافیکی (لوگو) می باشند.
البته برند سازی تنها ساخت یک نام یا علانت تجاری نیست.
آنچه ما از خود و محصولمان در خاطر مشتری به جا می گذاریم می تواند برند ما باشد.
روابط عمومی
چنانچه ما از طریق بیانیه های مطبوعاتی یا رسانه های خبری مثل رادیو وتلویزیون فعالیت های بزرگ و مهم شرکت را معرفی کنیم و از طریق راه اندازی کمپین به کسب و کارمان کمک کنیم.
پخش آگهی و تبلیغات
در این روش ما از طریق رادیو و تلویزیون ودر کل رسانه های جمعی محصولمان را معرفی کنیم.
بازاریابی نوع بسته بندی و خرید
اینکه یک محصول چه بسته بندی داشته باشد جایگاهش را در فروشگاه ها مشخص می کند.
بسته بندی مورد بسیار مهمی است که به شناخت نام تجاری، تضمین مشتری و ایمنی محصول تاثیر گذار است.
بسیاری از شرکت ها بسته بندی را مهم ترین عامل معرفی و تبلیغات می دانند و این مهم را در آموزش بازاریابی خود لحاظ میکنند.
بازاریابی آنلاین
بازاریابی آنلاین امروزه بسیار مهم و کارآمد است.
این روش شامل تمام ابزارهایی است که در اینترنت در دسترس مخاطب قرار می گیرد تا بتواند به صورت آنلاین محصول خود را معرفی نماید.
وبسایت ها و شبکه های اجتماعی و به طور کلی برنامه هایی که بر روی مبایل ها نصب می شود در این فرآیند سهم دارند.
بازاریابی مستقیم و بی واسطه
در این گونه تولید کننده ها بدون هیچ واسطه ای اعم از خرده فروش یا عمده فروش به صورت کاملا مستقیم از طریق پست تلفن یا حتی اینترنت محصولاتشان را به دست مخاطب می رسانند.
بازاریابی چند سطحی
شبکه ای از ارتباطات که شرکت از طریق آن اقدام به فروش محصول یا خدمت مورد نظر می کند.
درآمد حاصل از فروش نیز از طریق شبکه به شرکت تزریق می شود.
بازاریابی خیابانی (سمپلرها)
اصولا بازاریابی در این نوع به صورت مستقیم اعمال می شود.
افرادی با لباس ها و فرمت های مشخص از طرف شرکت به صورت مستقیم اقدام به تبلیغ می نمایند.
بازاریابی خیرخواهانه
حمایت از موسسات خیریه نوعی بازاریابی است.
در واقع شرکت ها به صورت اسپانسر می توانند محصولی را معرفی نمایند.
در این نوع معرفی مشتری دید مثبت و با اطمینان تری به محصول خواهد داشت.
بازاریابی چریکی
در این مدل می تواند با انواع دیگر ترکیب شود و روشی انگیزشی است که توسط آن برند در ذهن مخاطب حک می شود.
این روشی غیر معمول و متفاوت از روش سنتی است.
ساختار بازاریابی شرکت ها
پس از آموزش بازاریابی ما می توانیم در سطوح مختلفی مشغول به کار شویم
مدیر بازاریابی
این افراد بسیار حرفه ای و با تجربه هستند و استراتژی های مربوط را مشخص می کنند.
این افراد امور را به صورت مستقیم به مدیر اجرایی یا مدیر عامل گزارش می دهد.
مدیر بازاریابی منطقه ای
در سلسله مراتب مارکتینگ او سرپرست است.
این فرد برنامه یک منطقه خاص را مدیریت می کند
معمولا برای استخدام در این بخش به تجربه بالا و مدرک کارشناسی ارشد احتیاج است.
مدیر بازاریابی شعبه
این فرد وظیفه بازاریابی برای کل یک شعبه شرکت را انجام می دهد.
به صورت معمول رهبران بازاریابی به این عنوان دست می یابند آنها فعالیت هایشان رابه سرپرست ها گزارش می دهند.
رهبر تیم بازاریابی
این افراد با یک گروه از همکاران بازاریابی و با هدف های خاص برای زمان مشخص برای یک سازمان کار می کنند.
همکاران بازاریابی
دومین عنوان در بین مشاغل کم اهمیت تر در این سلسله مراتب همکاران بازار یابی است.
که معمولا کار آموزان بعد از گذراندن دوره به این سمت نایل می شوند.
کارآموز بازاریابی/دستیار بازاریابی
این افراد بعد از اتمام تحصیل در این سمت مشغول فعالیت می شوند.
دوره آموزشی آنان برای زمان مشخصی است.
آنها کارشان را به همکارارن و رهبران تیم گزارش می دهند.
فرق بازاریابی اینباند و اوتباند در چیست؟
اینباند
در گذشته ارائه دهندگان به دنبال مشتریان می رفتند تا محصولات و خدماتشان را به مشتری معرفی کنند.
امروزه با روش های جاذبه ای یا همان اینباند مشتریان خودشان به دنبال محصول می روند.
به طور خلاصه با ایجاد ارزش برای مشتریان از طریق تکنیک های دیجیتال مارکتینگ که در صدر آن تولید محتوا قرار دارد.
گوگل، شبکه های اجتماعی و وبلاگ نویسی از روش هایی هستند که می توان از طریق آن ها و تولید محتوا مخاطب را جذب کرد.
اوتباند
در بازار یابی سنتی شرکت ها بر روی پیدا کردن مشتریان تمرکز می کنند.
آن ها از روش های بیرونی یا اوتباند استفاده می کنند.
روش هایی مثل تلفن زدن یا تبلیغات چاپی و آگهی وتبلیغات تلویزیون یا ایمیل ناخواسته و…
این روش ها امروزه نمی توانند جوابگوی خوبی برای جذب مخاطب باشند.
آموزش بازاریابی و فروش
قبل از اینکه مشاغل بازاریابی را معرفی کنیم باید بدانیم که آموزش بازاریابی از چه طرقی امکان پذیر است:
اولین چیزی که در آموزش بازاریابی باید به خاطر داشته باشید این است که همیشه به روز باشید.
به خاطر داشته باشید که یادگیری همیشگی یکی از اصول اساسی آموزش بازاریابی است.
استفاده از ابزار ها و پلتفرم های دیجیتال مارکتینگ می تواند کمک مهمی در آموزش بازاریابی به ما داشته باشد.
برای آموزش بازاریابی باید شبکه های اجتماعی و طرز درست استفاده از آنها را بشناسیم
تحلیل دیتا بیاموزیم و با ابزار های گرافیکی آشنا شویم.
آشنایی با برنامه نویسی میتواند در آموزش بازاریابی کمک به سزایی باشد.
مشاغل مرتبط بازاریابی
بعد از آموزش بازاریابی مشاغل بسیاری وجود دارد که شما می توانید در آن به فعالیت بپردازید
1- مدیر بازار یابی(Marketing Managers)
2- تحلیلگر تحقیق بازار و متخصص بازار یابی(Market Research Analysts and Marketing Specialists)
3- (Search Marketing Strategists)
4- بازاریابان سبز(Green Marketers)
5- مسئولین امور مشتریان(Sales Representatives)
6- متخصصان روابط عمومی(Public Relations Specialists)
7- مدیران فروش(Sales Managers)
8- کارگزار و مدیر کسب و کار هنرمندان،نوازندگان و ورزشکاران(Agents and Business Managers of Artists, Performers, and Athletes)
9- کارگزاران فروش کالا و اوراق بهادار (Sales Agents, Securities and Commodities)
10- مدیران تبلیغات و ترویج (Advertising and Promotions Managers)
11- خریداران و نمایندگان خرید(Buyers and Purchasing Agents, Farm Products)
12- نمایندگی فروش بیمه(Insurance Sales Agents)
13- نمایندگی فروش تبلیغات(Advertising Sales Agents)
14- روابط عمومی و مدیران جمع آوری کمکهای مردمی(Public Relations and Fundraising Managers)
15- تاجران آنلاین(Online Merchants)
16- سرپرست کارمندان فروش(First-Line Supervisors of Non-Retail Sales Workers)
17- مهندسین فروش(Sales Engineers)