GO AFTER THE MOON AND CATCH YOUR DREAM

فهرست مطالب

کدوم نوع مهاجرت برای من مناسبه؟

آدیداس و رموز موفقیت آن

دیوید بکهام آدیداس

نام های تجاری نوآور

آدیداس

همه نام های تجاری واقعا بزرگ، نوآور هستند و آدیداس هم از این قائده جدا نیست.
آدولف دسلر (Adolph Adi Dassler) مغز متفکر نام تجاری آدیداس را به عنوان پایه گذار صنعت لوازم ورزشی مدرن می شناسیم.
علاقه و اشتیاق اصلی او همیشه ورزش و به خصوص فوتبال بود.در سال 1920 ساخت کفش های ورزشی را شروع کرد.
علاوه بر استفاده از تجربیات شخصیش با تعداد زیادی پزشک، مربی ورزشی و کارشناس هم مشورت کرد.
او برای انواع گوناگون ورزش مثل دو، تنیس یا فوتبال کفش های متفاوتی طراحی کرد.
ادی هنوز دهه بیست عمرش را پشت سر نگذاشته بود که سرپرست تجهیزات ورزشی جهان لقب گرفت.
از سال 1928 ورزشکاران در مسابقات المپیک، کفش های این برند را به پا می کردند.

adolf dassler 58e9ef94 70d9 4327 bcf8 99f06540b6a resize 750 آدیداس و رموز موفقیت آن

تاثیر آدیداس بر کیفیت ورزش

در حقیقت با ورود کفش های آدیداس کارایی ورزشکاران به وضوح پیشرفت کرد.
زمانی که جسی اونز با تصاحب چهار مدال طلا در المپیک 1936 برلین تماشاگران را به وجد آورد(و هیتلر را مایوس ساخت)
کفش های مخصوص دو و میدانی آدیداس به پا داشت.
آرمین هری اولین دونده ای که موفق شد مسافت صد متر را در کمتر از ده ثانیه بدود هم آدیداس پوشیده بود.

نوآوری های آدیداس

دسلر با نوآوریهای پیوسته و پای بندی به طراحی کفش های مناسب برای ورزش های مختلف،توانست  را پیشاپیش دیگران حرکت کند.
در زمینه فوتبال دسلر متوجه شد که کفش های معمولی اگر زمین بازی مرطوب باشد کارایی لازم راندارد.
بنابراین به فکر افتاد که به کفش ها میخ های مخصوصی اضافه کند که فوتبالیست ها کنترل و دقت عمل بیشتری بدهد.

و برای اولین بار آج ویژه ای برای کفش های مخصوص ورزش دو طراحی کرد.
که دوندگان می توانستند برای دویدن به دور محوطه کنترل بیشتری داشته باشند.
هدف دیگر او این بود که کفش هایش از مواد اولیه متناسب با نوع حرکت ساخته شود.
و همین دلیل روی نوع مواد اولیه ای که ممکن بود برتری یا ویژگی خاصی داشته باشد.
از جمله پوست کوسه ماهی و حتی چرم کانگورو،هزاران آزمایش انجام داد و کفش های تایلونی را اختراع کرد.

شکل گیری لوگوی آدیداس

دسلر تنها یک مخترع موفق نبود بلکه از شم اقتصادی قوی ای برخوردار بود.
او می دانست که اگر قرار باشد  کفش های کاملا متفاوت برای ورزشهای مختلف ارائه دهد می باید در همه آنها یک عنصر مشترک وجود داشته باشد.
در سال 1942 به فکر دوختن نوار در کناره کفش ها افتاد به طوری که هر کس تنها با نگاه کردن به کفش بتواند تشخیص دهد که آنها از یک برند هستند.

با این حال تا سال 1996 طول کشید تا سه نوار (سه خط) لوگوی شرکت شود.

لوگو آدیداس

صنعت مد و آدیداس

امروز بازار آدیداس دیگر محدود به ورزشکاران نیست.
در واقع  آدیداس به همان اندازه که یک نام ورزشی است در زمینه مد هم نام معتبری است.
از سال 1986 که ترانه آدیداس من از ران دی امسی خواننده هیپ هاپ آمریکایی در دنیا معروف شد نام آدیداس یک وجهه باحال پیدا کرد.
امروزه ستارگان دیگر جامعه هیپ هاپ مثل میسی الیوت با پوشیدن این مارک آن را در صدر پوشاک مد روز نگه داشتند.
آدیداس تلاش می کند بین مد بودن کفش ها و لباس هایش و کارایی و عملکرد ورزشی آنها تعادل برقرار کند.

آدیداس برای تولیدات خود سه شاخه در نظر گرفته:
کارایی ورزشی، میراث ورزشی، مد ورزشی.

بخش کارایی ورزشی بر کارایی نو آوری متمرکز است، همان چیزی که این برند به واسطه آن معروف شده است.
در بخش میراث ورزشی مدل های قدیمی تری راکه حس و حال دوران مدرسه را القا می کندبه بازار می دهد.
و در بخش مد ورزشی تولیدات آدیداس به طور مستقیم برای خریداران پیرو مد روز و با نظارت یوهیجی یاماتورطراح مد تهیه می شود.

بازار آدیداس

عمده ترین بخش بازار آدیداس به بخش کارایی ورزشی اختصاص دارد، که 70 درصد کل فروش را شامل می شود.
میراث ورزشی در حال حاضر 25 درصد و مد ورزشی 5 درصد بازار فروش  را تشکیل می دهد.
در زمینه بازاریابی هنوز بر رخداد های ورزشی تمرکز دارد.
آدیداس اسپانسر رسمی جام جهانی فوتبال است.

آدیداس پشتیبان ستارگانی مثل دیوید بکهام(سخنگوی آدیداس با آنها یک قرارداد دائمی به مبلغ161 میلیون دلار )و ستاره بسکتبال آمریکا تیم دانکن است.

رمز موفقیت

نوآوری

میخ های مخصوص کفش های فوتبال،آج مخصوص کفش های دو، کفش های نایلونی.
این تنها 3 نمونه از نو آوری هایی هستند که به ساخت این نام تجاری کمک کرده است.

کارایی

آدولف دسلر که خود یک ورزشکار بود هرگز به کارایی کالاهایش بی توجهی نکرد.
او همیشه به دنبال راهی برای ترقی استاندارد های ورزشی از طریق استفاده از وسایل آدیداس بود.

رقابت

پوشاک ورزشی به اندازه خور ورزش یک امر قبیله ای است.پس هرگز بازار تک نام تجاری پیدا نخواهد کرد.
آدیداس به برنامه ریزی خود وفادار مانده و از طریق رقابت با نام های تجاری دیگر از قبیل ریباک و نایکی رشد یافته است.

تاریخچه

بر خلاف دیگر نام های تجاری ورزشی، آدیداس با ارائه ی بخش میراث ورزشی، تاریخچه خود را زنده نگه داشته است.
مدلهای دوران مدرسه آدیداس نه تنها نام تجاریش را قدیمی و از مد افتاده نشان نمیدهد بلکه بین جامعه هیپ هاپ محبوب ترین و به روز ترین مدل ها هستند.

اشخاص تاثیرگذار کلیدی

ستارگان هیپ هاپ مثل ران دی ام سی و میسی الیوت و ستارگان ورزشی مثل دیوید بکهام به نام تجاری آدیداس هم در زمینه مد و هم ورزش معروفیت بخشیده اند.

برگرفته از کتاب سلاطین نام های تجاری
نویسنده: مت هیگ
مترجم:سنبل بهمنیار

اشتراک گذاری این محتوا:

اشتراک:

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *