آیا تا به حال از خود پرسیدهاید که مدیرمحصول با مالک محصول چه تفاوتی دارد؟ یا شاید دیده باشید که بعضی از افراد این دو نقش را به اشتباه به جای هم به کار میبرند. آیا واقعا بین عملکرد و وظایف مدیر محصول باعملکرد و وظایف مالک محصول تفاوتی وجود ندارد؟
به طورکلی کارشناسان این حوزه، برای مدیر محصول و مالک محصول تفاوت قایل هستند. آنها معتقد هستند این دو شغل در حالی که کارهای مشابه زیادی انجام میدهند، ولی درعین حال نقشهای متفاوتی هم دارند. شاید در بعضی موارد برای مقاطع کوتاه بتوانند درنقش یکدیگر ظاهر شوند ولی در دراز مدت بهتراست برای عملکرد بهترسازمان نقشهای آنها را ازهم جدا کرد.
- مدیران محصول استراتژیک هستند. آنها روی چشم اندازی که محصول خواهد داشت، اهداف شرکت و بازار تمرکز دارند.
- مالکان محصول (معمولا در سازمانهای چابک دیده میشوند) بیشتر تاکتیکی هستند. آنها استراتژیهای مدیر محصول را به کارهای عملی تبدیل میکنند و با تیمهای چابک دیگر به صورت متقابل کار میکنند تا مطمئن شوند که کارها به خوبی اجرا میشود.
مدیر محصول کیست؟
مدیریت محصول عملی استراتژیک برای توسعه ، راه اندازی بازار، پشتیبانی و بهبود مستمر محصولات یک شرکت است وامروزه به یکی از نقشهای کلیدی در شرکتهای استارتاپی و یا شرکتهایی که فعالیت آنها در بستروب و برنامه نویسی است تبدیل شده است. نقش مدیر محصول براستراتژی بلند مدت، چشم انداز محصول، روند بازار و شناسایی فرصت های جدید متمرکز است. مدیر محصول بیشتر از آنکه “چه” کار باید انجام شود به” چگونگی” انجام کار تمرکز دارد.
مدیرمحصول باید به این فکر کند که محصول چه خدمت و یا چه مشکلی از مشتریان حل میکند. بازار هدف را بشناسد. و یا اینکه استراتژی تولید کالا یا ارائه خدمت به چه شکلی است ویا استراتژی بازاریابی به چه صورت است.
مالک محصول کیست؟
مالک محصول مسئول بالا بردن ارزش محصول است و به طور کلی مدیریت بکلاگها (backlogs) و الویتبندی نیازمندیها برعهده مالک محصول می باشد. مالک محصول به عنوان قلب تپنده اسکرام نقش بسیار کلیدی در موفقیت پروژهها دارد. او باید توانایی درک نیاز مشتری را در زمان مناسب و تبدیل آن به یک فرصت استثنایی را داشته باشد. او همچنین نقشه طرح محصول را مشخص میکند.
به طور خلاصه وظایف مدیر محصول بدین شرح است:
- مالک محصول بکلاگهای محصول را مشخص میکند
- حضور در جلسات هماهنگی تیم
- سازماندهی نسخههای آزمایشی
- انجام تجزیه و تحلیل کافی برای اطمینان از آماده بودن محصول
در پایان باید بگویم همانطور که نموادار بالا میتوانید مشاهده کنید درعملکرد هردو نقش شباهتهایی وجود دارد. هر دو باید با دقت محصول را در فرآیند توسعه هدایت کنند، همچنین با گروهای مختلف درسازمان همکاری وهم فکری انجام دهند. در بعضی ازشرکتهای کوچک این احتمال وجود دارد که نقشهای مدیرمحصول و مالک محصول را با هم ادغام کنند. ولی در دراز مدت بهتراست برای بالا بردن بازدهی سازمان این دو نقش ازهم تفکیک شود چون به طور عمومی هر دو نقش یک کار را انجام نمیدهند مسئولیتهای متفاوتی دارند.