الگوی تمامقد مهارتهای نرم
برند «کاله» رو حالا دیگه تقریبا همه ایرانیها میشناسن و برای کمتر کسی ناشناختهست. خیلیها میدونن که کاله یکی از زیرمجموعههای هولدینگ سولیکو با آوازهی تولید فرآوردههای لبنی و گوشتیه که البته زیرمجموعههای دیگهای هم داره. اما پشت این مجموعه عظیم چه کسی ایستاده؟
غلامعلی سلیمانی، یکی از ثروتمندترین سرمایهگذاران ایرانی در دنیا، صاحب ۴۰ شرکت و ۲۰ کارخانه، بنیانگذار هولدینگ سولیکو یعنی اسمیه که به بخش بزرگی از بازار صنایع غذایی ایران تسلط داره. سلیمانی حرفهای زیادی برای صاحبان کسبوکارهای بزرگ و کوچیک داره و بخشی از این حرفارو لابهلای روایت زندگی خودش منتقل میکنه. او تنها ایرانیایه که تونسته با قدرت مذاکرهش با شرکتهای بینالمللی و غولهای صنایع غذایی مثل نستله و دنون همکاری کنه.
از همین روایتها پیداست درس بزرگی که از غلامعلی سلیمانی باید گرفت، قبل از هرچیز توجه به مهارتهای نرمه. این مرد ثروتمند هرچه که به دست اورده با اتکا به همین مهارتهای نرم شامل قدرت مذاکره و اقناع و مهارتی که در ساختن تیم داره، بوده.
سلیمانی حالا ۷۳ ساله ست و بعد از فراغت از تحصیل در رشته ریاضی فیزیک دانشگاه ملی تا همین امروز همواره «بزرگترین تفریحش کار بوده.»
البته سلیمانی مهارت فوقالعادهای در این تفریح موردعلاقهش داره و این همه چیز رو براش جذابتر میکنه. در دورانی که کارخانهها و حتی دولت پیگیر همکاری با غلامعلی سلیمانی بودن، او روزهایی رو داشته که در شیراز مشغول همبرگرزنی بوده!
علت این کار نه احتیاج، بلکه نبوغ بالاش در کشف نیاز روز و تحقیقات بازاره.
وقتی مدیر شرکت گیلان بهخاطر اختلافات داخلی شراکت رو با سلیمانی کنار گذاشت، او تونست با شبکهسازی قدرتمندش محل فعالیتش رو به شیراز انتقال بده و شریک جدیدش رو راضی کنه زندگیش رو از تهران به شیراز بیاره.
مدیریت بحران از جمله مهارتهای نرم دیگهایه که در خاطرات بنیانگذار سولیکو به شکل پررنگی دیده میشه. سولیکو حالا بیش از ۳۰ دفتر در سراسر دنیا داره و سالهاست صادرکننده برتر کشوره. بیش از ۱۵۰۰۰ نفر نیروی انسانی در سولیکو مشغول به کار هستن و فروش سالانه این هولدینگ بیش از یک میلیارد دلاره.
مهارتهای نرم از جمله مهمترین مهارتهاییه که در کسبوکار بهش نیاز دارین و کیورک برای آموزش این مهارتها اهمیت ویژهای قائله. برای بیشتر دونستن از این مهارتها به پستهای مرتبط در صفحه کیورک مراجعه کنید و از بوتکمپ دیجیتال مارکتینگ هم غافل نشید!