از روزی که کسب و کارهای اینترنتی در ایران به وجود آمده اند سالها میگذرد اولین بارها سالهای 81-82 بود که وبسایت های حرفه ایی در ایران در حال به وجود آمدن بودند اما در تمام این سالها چند نقطه عطف در این صنعت وجود داشته است که از بعد آن هیچ چیز مثل قبل نبوده
1- سال82 به وجود امدن پرشین بلاگ (اولین وبلاگ فارسی )
2- سال 88 و افزایش 300 برابری اینترنت پرسرعت
3- سال 91 آمدن سعید رحمانی به ایران و تاسیس شرکت سرمایه گذاری سرآوا
4- آبان 98 و دو هفته قطع شدن اینترنت که هنوز تاثیر آن بر این صنعت به طور کامل مشخص نیست .
اما در این نوشته می خواهیم درباره گزینه سوم یعنی سعیدرحمانی و سرآوا صحبت کنیم ، قطعا سعید رحمانی موافقان و مخالفان زیادی دارد اما چیزی که در آن نمی توان شک کرد تاثیر او در شکل گیری صنعتی است که امروز به عنوان اکوسیستم استارتاپی ایران از آن نام میبریم ، زمانی که سرمایه گذاری در ایران یک ریسک بزرگ بود سعید رحمانی به ایران آمد و با سرمایه گذاری روی استارت آپ های موجود که خیلی زیاد و قوی هم نبودند این صنعت را تغییر داد .
«سعید رحمانی تا هشت سال پیش یکی از مهاجران موفق ایرانی بود که به یکباره مسیر زندگیاش تغییر پیدا کرد و تقریبا در اوج تحریمهای اقتصادی کشورمان در سال ۱۳۹۱ و در آستانه دولت حسن روحانی به ایران بازگشت تا با استفاده از دانش و آموختههایش در خارج از ایران به عنوان کارآفرین، یک شرکت و صندوق سرمایهگذاری جسورانه در حوزه حمایت از استارتآپها راهاندازی کند.»
او متولد ایران است و در نوجوانی مهاجرت کرد. رحمانی پس از تحصیل، در شرکت IBM کار کرد و استارتآپهایی را هم در نقاط مختلف دنیا راهاندازی کرد تا اینکه سرنوشت، او را بعد از گذشت سه دهه از مهاجرت به ایران هدایت کرد.
او در مصاحبهای با دنیای اقتصاد در اینباره گفته است: «برای یک شرکت اینترنتی به نام Naspers کار میکردم و از من خواستند که موقعیتهای سرمایهگذاری بازار استارتآپهای ایرانی را ارزیابی کنم. اما نهایتا Naspers تصمیم گرفت از خیر سرمایهگذاری در ایران بگذرد، ولی من به شخصه متقاعد شدم و تصمیم گرفتم با توجه به پتانسیلهای ایران بعد از سالها به زادگاهم برگردم و فعالیت خود را با حمایت از استارتآپهای داخلی شروع کنم.»
زمانی که او به ایران آمد استارت آپ های زیاد و قوی برای سرمایه گذاری وجود نداشتند، یکی از مهم ترین سیاست های سرآوا در آن سالها فرهنگ سازی در این حوزه بوده که البته یکی از روش ها سرمایه گذاری رو هر استارتاپی بود که در آن زمان وجود داشت
به نظر خیلی ها این روش اشتباه بود و باعث شد در این صنعت حباب و هیجان کاذب به وجود بیاید ، اما هرچه که بود باعث شد که در بین صنایع سنتی در ایران صنعت کسب و کارهای اینترنتی حرفی برای گفتن پیدا کند .
نقش سعید رحمانی در رشد خیلی از استارت آپ ها مثل دیجی کالا ، کافه بازار و… انکار ناشدنی است نقش اول در چیزی که امروز به عنوان اکوسیستم کارآفرینی ایران میشناسیم هم همین طور ،
حالا او از ایران رفته است اما شخصیت کاریزماتیک او و تاثیرگذاری اش فراموش نشدنی است حتی اگر به او انتقاد نداشته باشیم . حتی اگر مخالف او باشیم او یکی از پیشروترین کارآفرینان ایران بود .