زارا
نام تجاری توزیع سریع
آمانسیواورتگا شاید معروف ترین مرد دنیای مد نباشد.
ممکن است به اندازه کلوین کلاین، تامی هیلفیگر، ژان پل گوته یا دولچه و گابانا شناخته شده نباشد.
ولی خیلی از آن ها پولدار تر است.
در واقع او بعد از برنارد آرنو رئیس مجموعه ی LVMH لویی ویتان، دومین مرد ثروتمند دنیای مد است.
این مولتی میلیاردر که بیشتر اسمش در بالای لیست ثروتمندان مجله فوربس می آید ثروتمند ترین مرد اسپانیاست.
اورتگا که بیش از نه میلیارد دلار ثروت دارد موسس و رئیس شرکت ایندیتکس شرکت مادر فروشگاه های زنجیره ای مد لباس زارا است.
که قسمت اعظم سود شرکت از آنجا تامین می شود.
اورتگا یک کارآفرین پر زرق و برق و متظاهر نیست،او با ریچارد برانسون متفاوت است.
هیچ وقت مصاحبه نمی کند و از اینکه از او عکس بگیرند نفرت دارد.
همین گرایش بدبینانه نسبت به اطلاع رسانی و روابط عمومی در خود زارا هم مشاهده می شود.
بازار یابی زارا
دفتر مرکزی آن در مادرید یا بارسلون قرار ندارد.بلکه در بندر” آرتیخو لاکور” نامخفی شده است.
زارا در بیرون از اسپانیا هم هیچ دفتر اطلاع رسانی ندارد و دفتری هم در آرتیخولاکورنا دارد و چندان مشتاق نشر اطلاعات نیست.
بر خلاف نام های دیگر زارا نمونه لباس هایش را برای جلسه ی عکاسی مجله مد نمی فرستد.
و هزینه ناچیزی به تبلیغات اختصاص داده است.(تبلیغات شرکت در سال 2002 کمتر از 1 درصد کل هزینه شرکت بود)
به این وجود زارا به گونه ای باور نکردنی محبوب و پر طرفدار است.
از آغاز معرفیش در سال 1975 تا موقعیت فعلی که فروشگاه هایش در سراسر جهان دیده می شود توسط توصیه های کلامی و دهان به دهان گسترش یافته.
رمز آن این است که لباس هایش مد را برای عموم قابل خرید می کند.
تفاوت زارا و برند های دیگر
زارا با الهام گیری و نه کپی برداری از مارک هایی مثل پرادا، کریستین دیورو ارسال هر چه سریع تر آن ها به بازار عمل می کند.
زارا بیشتر کالاهایش را چه از نظز تدارک اولیه، چه دوخت در کارخانه های داخلی خودش تهیه می کند.
به همین سبب سرعتش در رساندن کالا به زارا بسیار سریع تر از رقبایی چون: گپ و اچ اند ام است.
کالا های جدید به فاصله چند روز و نه مطابق معمول دیگر جاهایک بار در هر فصل به فروشگاه می رسد.
زارا سالانه یازده هزار مدل مختلف پوشاک تولید می کند.
این امر نه تنها زارا را به روز ترین فروشگاه مد کرده بلکه باعث شده مشتریان هم بیشتر به فروشگاه سر بزنند.
این گردش مدام و سریع کالابه مذاق سردمداران مد هم خوش می آید.
معاون سر دبیر مجله وگ انگلیس اعتراف کرده است که 70 درصد لباس هایش را از زارا تهیه می کند.
این فرمول تغییر سریع مدل عامل سوخت رسانی به موتور شرکتی است که با رشد سریع می خواهد بازار اروپا را تسخیر کند.
شرکت زارا با موفقیت ثابت کرده است که می توان با اتکا به خود کالا نه تبلیغات آن یک نام تجاری جهانی ساخت.
رمز موفقیت
مد
زارا همتای مد شناس گپ لقب گرفته استکه بازار مشابهی را البته توام با یک حس اروپایی تغذیه می کند.
بازاریابی محدود
برخی نام های تجاری از قبیل گوچی و رولکس به منظور افزایش تقاضا پخش و توزیع خود را محدود می کنند.
زارا فعالیت های بازاریابیش را محدود و خود را از دسترس رسانه ها دور نگه می دارد.
پس اطلاع رسانی از طریق شایعات و کلام در نهایت خلا اطلاعات پر می کند.
حتی فروشگاه های جدید تا روز بازگشایی کاملا پشت قاب های چوبی باقی می ماند.
بازگشت مشتری
در فروشگاه های معمولی لباس در اسپانیا انتظار می رود هر مشتری سالانه سه بار از آنجا دیدن کند.
ولی در مورد زارا مشتریان سالانه هفده بار از کاکسیون همیشه متغیر زارا دیدن می کنند
پاسخگویی
زارا در پاسخگویی به رفتار مشتری سزیع عمل می کند.
اگر یک مدل در ط.ل هفته فروش خوبی نداشت به سرعت جمع آوری و با مدل جدید تعویض می شود.
قیمت
زارا از لباس های سطح بالا ی مد الگو برداری می کند.
ولی آنها را با قیمت مناسب بیرون می دهد.فعالیت بازاریابیپایین و تبلیغات حداقل کمک می کند که قیمت ها پایین بماند.
کنترل
از آنجایی که زارا اکثر کالاهایش را در کارخانه های خودش تولید می کند.
از شر واسطه ها راحت است و می تواند کنترل بیشتری روی همه مراحل داشته باشد.
بنابراین کالاهایش سریع تر از رقبا به فروشگاه می رسد.
برگرفته از کتاب سلاطین نام های تجاری
نویسنده: مت هیگ
مترجم:سنبل بهمنیار
2 نظر در “زارا نام تجاری توزیع سریع”
تو این زمینه بهترین هستین
لذت بردم
سایتتون هم خیلی زیباست
ممنون از شما . واقعا همونی بود که می خواستم،کامل و بدون نقص