بازرگانی خارجی
برای پرداختن به مفهوم بازرگانی خارجی ابتدا باید بدانیم بازرگانی به چه معناست.
انسان از ابتدای پیدایش بشر با میل به روابط اجتماعی و نیاز به مبادلات کالاهای مورد نیاز با یکدیگر در تعامل بوده اند.
امروزه به دلیل افزایش جمعیت و وجود نیازهای بیشتر و پیچیده تر این نوع مبادلات در سطح وسیع تر به شکل بازرگانی انجام می شود.
در واقع داد و ستد هر گونه کالا جه به صورت خام و اولیه چه به صورت کالای نهایی یا خدمات را بازرگانی می گوییم.
بازرگانی در 2 بخش اصلی دسته بندی می شود:
بازرگانی داخلی
بازرگانی خارجی
چنانچه داد و ستد های ذکر شده در داخل یک کشور و توسط ساکنان آن کشور انجام شود به آن بازرگانی داخلی می گویند.
اگر نقل و انتقال در سطح وسیع تری و بین کشورهای مختلف صورت بگیرد بازرگانی خارجی نام دارد.
نوعی از بازرگانی هم هست که به آن بازرگانی منطقه ای می گویند:
به این صورت که داد و ستد بین کشورهای یک منطقه به عنوان مثال خاور میانه صورت می گیرد.
تجارت و بازرگانی
اینکه در گذشته و حال افرادی تحت عنوان تاجر کالا و خدمات یا محصولی را خرید و فروش و در ازای آن یا کالا دریافت می کنند تجارت نام دارد.
تجارت مفهوم ساده تری از بازرگانی است.
در تجارت ما معمولا با مفاهیمی مثل قراردادهای پیچیده، بیمه نامه ها، امور حمل و نقل یا قوانین گمرکی پیچیده رو به رو نیستیم.
در واقع شکل ابتدایی بازرگانی تجارت است که در طول زمان بر حسب نیاز افراد به بازرگانی با قوانینی تبدیل شده.
در مفهوم عام گاها این دو مورد با هم اشتباه می شوند.
موضوعات مورد بحث بازرگانی خارجی چیست؟
داد و ستد
امور بیمه
حمل و نقل
انواع صورت های پرداخت
بازاریابی
مذاکره
اسناد بازرگانی
و…
اینکوترمز
اینکوترمز واژه ای ترکیب شده از سه کلمه international commercia terms است که در شامل اصطلاحات بین المللی بازرگانی است.
اصطلاحات اینکوترمز در بر گیرنده مسائل حمل و ترخیص و بیمه و پرداخت ها و … است
اتاق بازرگانی بین الملل این واژه را تهیه و تدوین کرده است است و به صورت کلی شامل گروه های زیر می شود:
گروه E: تحویل محصولات در نقطه عظیمت درمبدا (در این گروه فروشنده کاری جز واگذاری کالا در محل تعیین شده نمی کند)
گروه F: تحویل کالا بدون پرداخت مبلغی برای حمل در مبدا
گروه D: تحویل کالا در مقصد
گروه C: فروشنده مسئول عقد قرارداد حمل و نقل حمل و پرداخت کرایه حمل است.
شناخت مکاتبات بازرگانی برای چه کسانی ضروری است؟
چنان چه شما کسب و کاری داشته باشید به ضرورت با امور سرمایه گذاری، واردات و صادرات در ارتباط هستید.
اگر در این موقعیت قرار دارید اهمیت دانستن اصول مکاتبات و اصطلاحات تجاری و بازرگانی را درک کرده اید.
اینکه برای برقرار یارتباط با یک شرکت یا نمایندگی خارجی باید چه کرد و چگونه مکاتبات را انجام داد یا چه ادبیاتی به کار برد یا قوانین و ومقرراتی که باید لحاظ شود از مسئلی است که باید فرا گرفته شود.
مکاتبات بازرگانی شامل اسناد حقیقی و حقوقی، نامه ها وقراردادهای رسمی .و غیر رسمی می باشد.
برای یادگیری مکاتبات بازرگانی خارجی باید چه چیز هایی را فرا گرفت؟
– امور گمرکی و ترخیص کالا و اسناد گمرکی
– مکاتبات و مکالمات تجاری و بازرگانی
– قانون برگزاری مناقصات
– حق العمل کاری گمرک
– روش های ساخت برند بین الملل
– تعیین جایگاه شرکت یا برند در ارتباط با بازارهای داخلی و خارجی
– فنون مزاکره بازرگانی خارجی
– مهارت های بازرگانی بین الملل
– اعتبارات اسنادی
– اینکوترمز و نقش آن در قراردادها
– مقررات صادرات و واردات و کاربرد آن در ثبت سفارش و ترخیص کالا از گمرک
– مدیریت صادرات کالا با نگرش بازاریابی کاربردی و عملیاتی
– انتخاب بازارهای بین المللی و شیوه نفوذ در آن
– مدیریت توزیع در بازارهای مصرفی با تاکید بر بازار خارج
– مدیریت خرید تدارکات و قراردادهای داخلی
– نکات کلیدی و تکنیکی برتر در بازرگانی خارجی و اعتبارات اسنادی
آموزش بازرگانی خارجی
در روند فعالیت های بازرگانی خارجی حدودی از قوانین و فنون به صورت تجربی به دست می آید ولی دانستن علم بازرگانی برای موفقیت در این حیطه بسیار مهم و ضروری است.
این حوزه زیر شاخه های بسیاری را در بر می گیرد.
چه در بحث قوانین پرداخت، چه به لحاظ امور گمرکی یا بیمه و… باید به صورت کاملا روشن یاد گیری شود.
موسسات بسیاری وجود دارند که کمک می کنند تا ما بتوانیم بازرگانی خارجی را در سطوح مختلف بیاموزیم.
همچنین تحصیلات دانشگاهی می تواند به ما در مسائل بازرگانی و روابط بازرگانی بین الملل کمک کند.