آیا تا به حال جمله “content is king”? را شنیده اید؟ بازاریابی محتوا امروزه روز برای هر برند مدرنی به یک ضرورت تبدیل شده است. بازاریابی محتوا، قلب موفق ترین کمپین های بازاریابی دیجیتال است. پشت هر مارک تجاری بزرگ، محتوایی ارزشمند، مفید و مرتبط قرار دارد که از طریق آن با مخاطبان و مشتریان خود ارتباط برقرار می کند. اما ممکن است هنوز از خود بپرسید که چرا بازاریابی محتوا مهم است؟
به این تصویر توجه کنید:
این یکی از بزرگترین نمونه های بازاریابی محتوا در تمام دوران است.
شرط می بندم که با شنیدن “بازاریابی محتوا” ، به وبلاگ ، توییتر ، فیس بوک و فیلم هایYouTube فکر می کنید.
اما بازاریابی محتوا خیلی قبل تر از اینترنت وجود داشته.
چطور و چرا؟
زیرا تولید محتوا همان قصه گویی یا storytelling است و انسان ها از زمانی که قادر به صحبت کردن بوده اند همواره داستان یا قصه تعریف می کرده اند. وبرای ما همیشه کسانی که داستانهای بزرگ و جذابی تعریف می کرده اند، بسیار مورد توجه بوده اند.
به همین دلیل است که وبلاگ هایی مانند وبلاگ the one by Tim Ferriss در سال 2017 خیلی خوب عمل کردند. و همچنین دلیل محبوبیت فیلم هایی مانند The Last Jedi ، و دلیل اینکه چرا کوین اسپیسی یکی از سخنرانان اصلی یک کنفرانس بازاریابی بود.
در سال 1982، زمانی که که هاسبرو و مارول برای راه اندازی مجموعه کتاب های کمیک خود “G.I. Joe – A Real American Hero “،با هم همکاری می کردند، استراتژی بازاریابی آنها ساده بود. آنها می خواستند: پیشینه ای غنی برای قهرمانان اکشن کمپانی Star Wars ایجاد کنند.
در طی دو ماه از انتشار اولین کتاب مصور یا کمیک بوک ، حدود 20٪ از مخاطبان هدف کمپانی که پسران بین پنج تا دوازده سال بودند ، دو یا تعداد بیشتری اسباب بازی G.I. Joe داشتند و این در حالی بود که در آن مرحله ، کتاب کمیک فقط دو داستان داشت.
هفت سال بعد ، این مجموعه یکی از قوی ترین کتابهای کمیک Marvel بود و از هر سه پسر در یک گروه سنی حداقل دو نفر دارای یک اسباب بازی G.I. Joe بود.
اما، استفاده از محتوا برای بازاریابی یک محصول چگونه است؟
از آن زمان تا به امروز چیزهای زیادی تغییر کرده و آنچه در دهه 80 کار کرد لزوماً امروز جواب نخواهد داد. با این وجود ، تقریباً هر روز که بسترهای بازاریابی جدیدی مانند شبکه های اجتماعی ظاهر می شوند ، فرصت های جدیدی هم بوجود می آیند.
بنابراین ، بیایید نگاهی دقیق تر به معنی بازاریابی محتوا بیاندازیم:
امروزه اکثر مصرف کنندگان از “سر و صدای” حاصل از حجم فراوان تبلیغات بازاریابی که روزانه در معرض آن قرار دارند خسته شده اند و آنها را نادیده می گیرند. اینجاست که بازاریابی محتوا مطرح می شود.
بازاریابی محتوا نوعی فرآیند بازاریابی است . این تکنیک شامل خلق و ایجاد یک محتوای منحصر به فرد، مرتبط و مداوم است که مشتریان شما آن را مفید و ارزشمند می دانند. تولید محتوای ارزشمند، هنر برقراری ارتباط، با مشتریان بالقوه بدون فروش مستقیم به آنها است. شما به جای فروش ساده خدمات و محصولات ، به مشتریان احتمالی خود اطلاعاتی مفید و ارزشمند می دهید كه می تواند چیزی به آنها بیاموزد که اگر این آموزش به درستی انجام شود ، بدون ایجاد مزاحمت در زندگی مشتریان ، بازاریابی خواهید کرد و در نهایت می توانید با پشتیبانی و وفاداری مخاطبین خود پاداش بگیرید.
مشتری باید بدون این که احساس کند شما در حال تبلیغ کردن چیزی هستید، به آن توجه کند و حتی ترغیب به خرید کردن از شما بشود.
محتوا حال و آینده بازاریابی است.
برگردید و یک بار دیگر تعریف بازاریابی محتوا را بخوانید ، اما این بار موارد مرتبط و ارزشمند را حذف کنید. این تفاوت بین بازاریابی محتوا و سایر زباله های اطلاعاتی است که از شرکت هایی که سعی در فروش “چیزهایی” به شما دارند ، دریافت می کنید. شرکت ها دائماً اطلاعات را برای ما ارسال می کنند، اما معمولا این اطلاعات چندان مناسب و ارزشمند نیستند. این همان چیزی است که باعث می شود بازاریابی محتوا امروزه بسیار جذاب شود.
برای کمک به درک بهتر شما از اهمیت بازاریابی محتوا ، لیستی از برترین مزایایی را که بازاریابی محتوا می تواند برای تجارت کوچک شما فراهم کند گرد آورده ایم:
1- با اعتماد سازی از طریق بازاریابی محتوا ، اعتبار تجارت و برند خود را بهبود ببخشید.
یکی از بزرگترین مزایایی که واقعاً اهمیت بازاریابی محتوا را نشان می دهد ، حسن شهرت تولید محتوای عالی و با کیفیت در بازار است. در بازار شلوغ دیجیتال امروز ، اعتماد سازی بین صاحبان مشاغل و مشتریان بسیار حیاتی است. اعتماد سازی می تواند به کسب و کار شما در ایجاد شهرت تجاری در جهت مثبت کمک کند.
وقتی مصرف کنندگان محتوای شما را می خوانند ، شروع به نظر دادن درباره برند تجاری شما می کنند. اگر محتوایی که آنها می خوانند جذاب ، آموزشی و مفید باشد ، آنها شروع به فکر کردن درباره تجارت شما می کنند. هرچقدر بتوانید محتوای با ارزش تر و با کیفیت تری تولید کنید و مشتریان را درگیر نگه دارید، اعتماد سازی با مخاطبان هدف آسان تر خواهد بود.
علاوه بر این ، هنگامی که مشتریان شما مشاهده کنند که شما به طور مداوم در حال انتشار محتوا در سیستم عامل ها هستید ، ممکن است به عنوان یک رهبر یا پیشرو در آن صنعت از شما یاد کنند.
2. محتوای با ارزش باعث بالا رفتن نرخ تبدیل ( Conversion rate ) می شود.
اگر هنوز تعجب می کنید که چرا بازاریابی محتوا مهم است ، پس بیایید با هم نگاهی به آمار تبدیل (یعنی تبدیل مخاطب به مشتری) بیاندازیم:
طبق آمار، با بازاریابی محتوا نرخ تبدیل حدود 6 برابر بیشتر از سایر روش های بازاریابی دیجیتال بوده است.
61٪ از مصرف کنندگان آنلاین در ایالات متحده، پس از خواندن توصیه و پیشنهادهای خرید کالا در یک وبلاگ ، تصمیم به خرید گرفتند. (Content Marketing Institute)
طبق نظرسنجی که 74٪ از شرکت های تجاری انجام دادند ، بازاریابی محتوا منجر به افزایش بازاریابی سرنخ های فروش یا marketing lead ، از نظر کمی و کیفی شده است. (Curata)
همچنین در این بررسی ها معلوم شد که در 72٪ این مشاغل ، محتوای ویدئویی می تواند به بالا رفتن ROI (Return on Investment )کمک کرده و نرخ تبدیل را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. CrazyEgg))
( ما به طور باورنکردنی قادر به بخاطر سپردن تصاویر هستیم. چنانچه اطلاعاتی را فقط بشنوید، سه روز بعد 10٪ از آنها را به خاطر می آورید. حالا اگر یک عکس به آن اضافه کنید، 65٪ را به یاد می آورید) Brain Rules .
3. محتوایی مفید و مداوم به بهبود سئو SEO کمک می کند:
اهمیت بازاریابی محتوا هنگامی که نقشی را که محتوا در کمک به بهبود سئو (seo) برای کسب و کار شما ایفا می کند ، بیشتر مشخص می شود. SEO یا بهینهسازی موتور جستجو، عمل بهینهسازی محتوا است که از طریق نتایج جستجوی موتورهای جستجو به دست میآید.و نقش مهمی در بهبود قابلیت مشاهده برای تجارت آنلاین شما دارد. با این حال ، اگر می خواهید سئو را بهبود ببخشید ، باید محتوایی بهینه سازی شده تولید کنید.
موثرترین راه بهبود سئو
طبق گفته Tech Client ، تولید محتوا موثرترین تکنیک بهبود سئو است. در حقیقت ، سایت های تجاری که تولید محتوا را به صورت مداوم و ثابت انجام می دهند ، صفحه آنها به طور متوسط 434٪ بیشتر توسط موتورهای جستجو نمایه یا دیده می شوند تا آنهایی که اصلاً محتوایی منتشر نمی کنند. هرچه محتوای بیشتری در سایت خود داشته باشید ، موتور جستجو صفحات بیشتری را برای فهرست بندی و نمایش در نتایج موتورهای جستجو به کاربران نشان می دهد. همه موتورهای جستجو هدفی یکسان دارند: نمایش بهترین و مناسبترین نتایج به کاربرانشان. به طوری که اطلاعات غیر مفید از سر راه کنار بروند و کاربر به بهترینها دسترسی پیدا کند.
اگرچه صفحات بیشتر، لزوماً به بازدید بیشتر منجر نمی شوند ، اما هنگامی که یک سوال را در موتور جستجو تایپ میکنید، کلمات آن سوال در تمام صفحات موجود جستجو میشوند و موتور جستجو تلاش میکند تا مناسبترین نتایج را در ابتدای فهرست بیاورد.
به عنوان مثال ، ایجاد صفحات بیشتر در موضوعات مختلف ولی مرتبط با هدف شما ، شانس بیشتری برای رتبه بندی بواسطه کلمات کلیدی دارد و وقتی که کاربران هدف در موتورهای جستجو، جستجو می کنند ممکن است شما را در ابتدای فهرست بیابند.
ناگفته نماند ، هرچه محتوای بیشتری در سایت خود داشته باشید ، باعث می شود کاربران بیشتری از صفحه شما بازدید کنند. و اگر این کاربران زمان بیشتری را در سایت شما صرف کنند، یعنی بازاریابی محتوایی شما نیز عملکرد بهتری داشته است و می تواند بر بهینه سازی موتور جستجوی شما نیز تأثیر مثبت بگذارد. Google زمان صرف شده در سایت، توسط کاربران را به عنوان شاخص ارائه محتوای ارزشمند می شناسد.
4. تولید محتوای عالی روشی مقرون به صرفه برای ارائه آگهی های جدید یا سرنخ های فروش (Lead) است.
فرآیند تولید lead یک راه حل برای مشتاق کردن مشتریان بالقوه شما به کسبوکارتان و متمایل کردن آنها به خرید محصولات/خدمات شماست. تولید Lead برای کسب و کارهای كوچكی كه به افزایش ترافیک سایت متكی هستند، تا فروش خود را افزایش دهند از اهمیت بالایی برخوردار است. بازاریابی محتوایی نه تنها برای تولید Lead عالی است بلکه مقرون به صرفه است.
در فرآیند تولید lead، افراد را به اندازهای به برند خود مشتاق میکنید که خودشان بخواهند بیشتر درباره شما بدانند.
با توجه به DemandMetric ، هزینه بازاریابی محتوایی حدود 62٪ کمتر از روشهای سنتی بازاریابی است ، و در حدود 3 برابر بیشتر از آن منجر به تولید Lead می شود. مقرون به صرفه بودن بازاریابی محتوا ، آن را به یک تاکتیک ضروری برای مشاغل کوچکی که می خواهند با کمترین بودجه کسب و کار خود را وسعت دهند، تبدیل می کند.
توجه به این نکته مهم است که بازاریابی محتوا زمان بر است و ممکن است مدتی طول بکشد تا شما نتایج تلاش های خود را ببینید. این امر به ویژه در مورد سئو (SEO ) بیشتر صدق می کند. با این حال ، اگر شما بتوانید محتوایی با کیفیت و مفید تولید نمایید، در مدت زمان کمتری به نتیجه دلخواه خود می رسید. در واقع ، طبق گزارش Social Media Examiner ، بیش از 81٪ از بازاریابان دریافتند که با سرمایه گذاری در حدود 6 ساعت در هفته جهت تولید محتوا در رسانه های اجتماعی خود ، تعداد بازدید بیشتری را تجربه می کنند.
چرا بازاریابی محتوا مهم است؟
خب ، Lead ها و مشتریان شما بدنبال محتوای مفید و ارزشمند هستند. در واقع ، 20٪ از وقت کاربران اینترنت به صورت آنلاین صرف خواندن مطالب می شود.
و اگر فکر می کنید که مردم نمی خواهند یا دوست ندارند وقت خود را برای خواندن محتوای برندها یا کسب و کارها بگذرانند ، دوباره فکر کنید. همانطور که اینفوگرافی زیر نشان می دهد ، 68٪ از مردم دوست دارند وقت خود را صرف خواندن برندهایی کنند که از نظر آنها جالب است. بعلاوه ، 80٪ از کاربران اینترنت دوست دارند در مورد شرکتها از طریق محتوای سفارشی که ارائه می دهند ، اطلاعات کسب کنند.
این آمار نشان می دهد که مصرف کنندگان نه تنها خواندن محتوا را دوست دارند ، بلکه دوست دارند محتوای عالی و با کیفیت از برند هایی مانند کسب و کار شما را بخوانند!